View Item 
      •   IPB Repository
      • Dissertations and Theses
      • Undergraduate Theses
      • UT - Business School
      • UT - Business
      • View Item
      •   IPB Repository
      • Dissertations and Theses
      • Undergraduate Theses
      • UT - Business School
      • UT - Business
      • View Item
      JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

      Rancangan Strategi Pengembangan Platform Komunitas Bakat Minat Pendukung Kegiatan Eksplorasi Mandiri Masyarakat

      Thumbnail
      View/Open
      Cover (349.4Kb)
      Fullteks (9.502Mb)
      Lampiran (660.2Kb)
      Date
      2022
      Author
      Abadi, Peter Satria
      Suroso, Arif Imam
      Palupiningrum, Agustina Widi
      Metadata
      Show full item record
      Abstract
      Terdapat beragam tantangan yang muncul dalam upaya pengembangan bakat minat yang dilakukan oleh masyarakat salah satunya adalah akses terhadap komunitas bakat minat sebagai media pengembangan bakat minat. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis permasalahan yang dihadapi masyarakat terkait akses kepada aktivitas dan komunitas bakat minat, merancang model bisnis dari rancangan solusi yang sesuai dengan harapan masyarakat, merancang strategi pengembangan platform komunitas sesuai dengan model bisnis yang dibentuk, serta memvalidasi rancangan model bisnis dan prototipe sesuai masalah dan harapan dari masyarakat. Penelitian ini menggunakan strategi samudera biru sebagai metode utama dengan 40 responden yang ditentukan menggunakan purposive sampling. Penelitian ini menghasilkan strategi bagi pengembangan platform Bank-Kit.id sebagai solusi yang berfokus pada aspek aktivasi komunitas untuk membentuk sebuah ekosistem komunitas yang berkualitas melalui kemitraan bersama komunitas. Model bisnis yang dapat dibentuk dalam rancangan platform ini adalah produksi konten dan kit pembelajaran komersil bersama mitra komunitas serta kurasi aktivitas dan pesan sosial mitra komunitas untuk menarik kerja sama dengan mitra eksternal.
       
      There are a lot of challenges that prevent people to maximize the potentials of communities as a media for developing talent and interest. This study aims to identify problems that affect the access to the communities, designing a business model based on the solution created, designing a strategic plan for the creation of a digital platform based on the business model created, and to validate the prototype and business model plan. This study uses the blue ocean strategy as the main method with 40 respondents through purposive sampling. This study concludes in a strategic plan for Bank-Kit.id as a solution which focus on communal activation aspect for building a quality digital community ecosystem through partnering with communities. The business model that can be applied is to produce original content and learning kit with communities and curating community activities and social messages raised to attract collaboration with external partners.
       
      URI
      http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/114881
      Collections
      • UT - Business [599]

      Copyright © 2020 Library of IPB University
      All rights reserved
      Contact Us | Send Feedback
      Indonesia DSpace Group 
      IPB University Scientific Repository
      UIN Syarif Hidayatullah Institutional Repository
      Universitas Jember Digital Repository
        

       

      Browse

      All of IPB RepositoryCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

      My Account

      Login

      Application

      google store

      Copyright © 2020 Library of IPB University
      All rights reserved
      Contact Us | Send Feedback
      Indonesia DSpace Group 
      IPB University Scientific Repository
      UIN Syarif Hidayatullah Institutional Repository
      Universitas Jember Digital Repository