Development of Digital Marketing Module to Increase Efficiency at PT Sukaraja Pangan Utama
Abstract
The implementation of digital marketing in social media marketing still needs to be improved. Currently, no centralized social media system on one platform is capable of analyzing and submitting funds. This project aims to develop digital marketing modules according to user needs that are equipped with data integration, process automation, and able to increase efficiency. The method used is the engineering design stage. The data consists of primary data from observations, interviews, and distributing questionnaires and secondary data from the company’s data. The data is processed using software and mathematical calculations to produce a digital marketing module that meets the success criteria and is accepted by users. The projects carried out have succeeded in developing digital marketing modules according to user needs to be equipped with data integration, and process automation, and proven to increase efficiency. Based on User Acceptance Testing (UAT), the digital marketing module is accepted by PT Sukaraja Pangan Utama. Preparation for implementation is carried out by creating ideal business processes and SOP as work references. Implementasi pemasaran digital dalam pemasaran media sosial masih perlu diperbaiki. Saat ini, belum ada sistem media sosial terpusat pada satu platform yang mampu melakukan analisis dan pengajuan dana. Proyek ini bertujuan untuk mengembangkan modul pemasaran digital sesuai kebutuhan pengguna yang dilengkapi integrasi data, otomatisasi proses dan mampu meningkatkan efisiensi. Metode yang digunakan yaitu tahapan engineering design. Data yang digunakan terdiri dari data primer yang diperoleh dari observasi, wawancara, dan penyebaran kuisioner, serta data sekunder yang diperoleh dari data milik perusahaan. Data tersebut diolah menggunakan perangkat lunak dan perhitungan matematika sehingga dihasilkan modul digital marketing yang memenuhi kriteria keberhasilan dan diterima oleh pengguna. Proyek yang dilakukan telah berhasil mengembangkan modul pemasaran digital sesuai kebutuhan pengguna yang dilengkapi integrasi data, otomatisasi proses, serta terbukti meningkatkan efisiensi. Berdasarkan User Acceptance Testing (UAT), modul digital marketing dapat diterima oleh PT Sukaraja Pangan Utama. Persiapan implementasi dilakukan dengan membuat proses bisnis ideal dan SOP sebagai acuan kerja.