Analisis Tingkat Kepuasan Anggota Terhadap Pelayanan Koperasi Peternak Sapi Perah (KPSP) Saluyu Kuningan Jawa Barat
Date
2021Author
Hibatulloh, Muhammad Farhan
Cyrilla E.N.S.D, Lucia
Atabany, Afton
Metadata
Show full item recordAbstract
A cooperative is a business institution that is based on kinship. Dairy cow
farmers come together in cooperatives to achieve common goals together.
Cooperatives have an obligation to serve their members. This study aims to analyze
the level of member satisfaction toward the services of Dairy Cattle Farmer
Cooperative Saluyu Kuningan, West Java. The methods used are gap analysis,
Importance Performance Analysis (IPA), and Customer Satisfaction Index (CSI).
The number of respondents in this study were 40 respondents from 565 total
members of the cooperative. The results showed that there were 8 negative
attributes in the gap analysis. IPA analysis shows 5 attributes that need more
attention and a CSI value of 69.6% which indicates that members are satisfied with
cooperative services. Koperasi merupakan salah satu lembaga usaha yang berasaskan kekeluargaan.
Peternak sapi perah berhimpun dalam koperasi unutk mencapai tujuan bersama
secara bersama-sama. Koperasi memiliki kewajiban dalam melayani anggotanya.
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis tingkat kepuasan anggota terhadap
pelayanan KPSP Saluyu Kuningan, Jawa Barat. Metode yang digunakan adalah
analisis gap, Importance Performance Analysis (IPA), dan Costumer Satisfaction
Index (CSI). Jumlah responden dalam penelitian ini yaitu 40 responden dari 565
total anggota koperasi. Hasil penelitian menunjukkan terdapat 8 atribut yang
bernilai minus dalam analisis gap. Analisis IPA menunjukkan 5 atribut yang perlu
diperhatikan lebih dan nilai CSI 69,6% yang menunjukkan anggota merasa puas
terhadap pelayanan koperasi.