Show simple item record

dc.contributor.advisorNovianti, Tanti
dc.contributor.authorDewi, Anindita Sita
dc.date.accessioned2013-07-03T02:16:48Z
dc.date.available2013-07-03T02:16:48Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/64441
dc.description.abstractTourism sector holds an important role in Indonesian economy, both as an external income source and as vocations for local labor. The development of Indonesian tourism service trade has a fluctuating growth which is lower than some other ASEAN countries, whereas ASEAN is the biggest market segment for Indonesian tourism. This paper studies the tourism competitivenes index from each ASEAN countries using RCA analysis, and analyze factors influencing international tourism demand in Indonesia from ASEAN countries for the period 2000 until 2011 using a static panel data method. The result shows that Indonesian comparative advantage on tourism has a decreasing scale and rank sixth from ten countries. While tourism demand is significantly influenced by the number of tourism demand from the previous year, income of the origin country, relative price, accommodation in the destination country, and infrastructure in the destination countryen
dc.description.abstractSektor pariwisata merupakan sektor yang memegang peranan penting dalam perekonomian Indonesia, baik sebagai penghasil devisa maupun pencipta lapangan kerja. Perkembangan perdagangan jasa pariwisata Indonesia memiliki tingkat pertumbuhan yang berfluktuasi, dengan nilai lebih rendah dari beberapa negara ASEAN lainnya. Padahal, ASEAN merupakan pangsa pasar utama pariwisata Indonesia. Penelitian ini menganalisis daya saing pariwisata Indonesia di pasar ASEAN dengan analisis RCA, serta faktor-faktor yang mempengaruhi permintaan pariwisata Indonesia dari negara-negara ASEAN untuk periode 2000 sampai 2011 dengan metode panel data statis. Hasil analisis menunjukkan keunggulan komparatif ekspor jasa pariwisata Indonesia terus mengalami penurunan dan berada di urutan keenam dari sepuluh negara ASEAN. Adapun faktor yang berpengaruh signifikan terhadap permintaan pariwisata adalah jumlah permintaan tahun sebelumnya, pendapatan negara asal, harga relatif, serta jumlah akomodasi dan infrastruktur di negara tujuan.
dc.subjectBogor Agricultural University (IPB)en
dc.subjectcomparative advantageen
dc.subjectpanel dataen
dc.subjectinternational tourism demanden
dc.titleAnalisis Daya Saing dan Permintaan Pariwisata Indonesia di Pasar ASEANen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record