View Item 
      •   IPB Repository
      • Dissertations and Theses
      • Undergraduate Theses
      • UT - School of Data Science, Mathematic and Informatics
      • UT - Statistics and Data Sciences
      • View Item
      •   IPB Repository
      • Dissertations and Theses
      • Undergraduate Theses
      • UT - School of Data Science, Mathematic and Informatics
      • UT - Statistics and Data Sciences
      • View Item
      JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

      Pengelompokkan Kabupaten/Kota di Jawa Barat Berdasarkan Indikator Pendidikan SMA/SMK/Sederajat Menggunakan Fuzzy C-Means

      Thumbnail
      View/Open
      Cover (385.2Kb)
      Fulltext (690.6Kb)
      Lampiran (112.4Kb)
      Date
      2025
      Author
      Adiningtyas, Noerma Sari
      Alamudi, Aam
      Syafitri, Utami Dyah
      Metadata
      Show full item record
      Abstract
      Pendidikan merupakan salah satu aspek penting dalam mencerdaskan kehidupan bangsa serta pengembangan sumber daya manusia (SDM) yang berkualitas. Jawa Barat merupakan provinsi dengan angka putus sekolah (APS) tertinggi di Indonesia tahun ajaran 2020/2021. Statistik menunjukkan, angka partisipasi murni (APM) tingkat SMA/SMK/sederajat hanya sebesar 58,58%, dan rata-rata lama sekolah (RLS) sebesar 8,78 tahun. Hal ini berarti pendidikan di Jawa Barat masih belum merata. Pengelompokkan akan dilakukan untuk memudahkan pemerintah dalam melihat kondisi pendidikan di setiap daerah sehingga dapat menentukan strategi untuk meningkatkan keberhasilan pendidikan. Metode yang digunakan adalah Fuzzy C-Means (FCM). FCM merupakan metode clustering dimana memungkinkan setiap amatan masuk ke dalam setiap kelompok berdasarkan derajat keanggotaannya. Data yang digunakan terdiri atas delapan peubah numerik dengan 27 kabupaten/kota di Jawa Barat. Penelitian ini bertujuan untuk mengelompokkan kabupaten/kota di Provinsi Jawa Barat berdasarkan indikator pendidikan jenjang SMA/SMK/sederajat dengan menggunakan metode FCM serta melihat karakteristik dari setiap kelompok yang terbentuk. Sebelum melakukan FCM, dilakukan Analisis Komponen Utama (AKU) yang menghasilkan data baru dengan empat komponen utama. Untuk menentukan jumlah kelompok yang optimal menggunakan indeks Partition Coefficient (PC) dan indeks Partition Entropy (PE). Penelitian ini menghasilkan dua kelompok optimal dengan indeks PC sebesar 0,6396 dan indeks PE 0,5389. Kelompok pertama terdiri dari 14 kabupaten/kota dan kelompok kedua terdiri dari 13 kabupaten. Kelompok 1 memiliki nilai rata-rata indikator pendidikan yang lebih baik dibandingkan dengan kelompok 2.
       
      Education is important to educating the nation’s people and developing quality human resources. West Java is the province with the highest dropout rate (APS) in 2020/2021. The statistics show that the net enrollment rate (APM) for SMA/SMK/equivalent is only 58,58%, and the average length of schooling (RLS) is 8,78 years. It indicates that education in West Java needs to be more evenly distributed. Grouping needs to be done to make it easier for the government to see the condition of education in each region so that it can determine strategies to increase educational success. The method used is Fuzzy C-Means (FCM). FCM is a clustering method that allows each observation to be entered into each group based on its degree of membership. The data consisted of 8 numeric variables with 27 regencies/cities in West Java. The purpose of this research is to grouping regencies/cities in West Java Province based on educational indicators for SMA/SMK/equivalent levels using the FCM method and look at the characteristics of each cluster formed. Before conducting FCM, the reduction variables using Principal Component Analysis (PCA) resulted in four principal components. The optimal number of groups was determined using the Partition Coefficient (PC) and Partition Entropy (PE) indexes. This research produced two optimal groups with a PC index of 0,6396 and a PE index of 0,5389. The first group consists of 14 regencies/cities, and the second group consists of 13 regencies. Group 1 had a better average education indicators value than Group 2.
       
      URI
      http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/161516
      Collections
      • UT - Statistics and Data Sciences [82]

      Copyright © 2020 Library of IPB University
      All rights reserved
      Contact Us | Send Feedback
      Indonesia DSpace Group 
      IPB University Scientific Repository
      UIN Syarif Hidayatullah Institutional Repository
      Universitas Jember Digital Repository
        

       

      Browse

      All of IPB RepositoryCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

      My Account

      Login

      Application

      google store

      Copyright © 2020 Library of IPB University
      All rights reserved
      Contact Us | Send Feedback
      Indonesia DSpace Group 
      IPB University Scientific Repository
      UIN Syarif Hidayatullah Institutional Repository
      Universitas Jember Digital Repository