Show simple item record

Marketing Strategy of Nature-based Tourism at Bayah Sub-district, Lebak Regency, Banten Province.

dc.contributor.advisorRachmawati,Eva
dc.contributor.advisorMunandar,Jono M
dc.contributor.authorPuspitasari, Dewi
dc.date.accessioned2011-12-09T03:18:58Z
dc.date.available2011-12-09T03:18:58Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/52297
dc.description.abstractBayah sub-district was one of sub-district that located in Lebak Regency of Banten Province, which has potential natural resources to be developed into nature-based tourism area. However, ther are only a small number of people who knew it. Therefore, marketing strategy should be developed in order to promote Bayah to a broader community. The objective of this research was to inventory and identify the potential of nature-based tourism using descriptive analysis method; to identify market demand using questionnaire; and to determine the marketing strategy of naturebased tourism by using Fishbein, IFE, EFE, SWOT, IE and AHP methods. This research was conducted at Bayah Sub-district of Lebak Regency, Banten Province from June to July 2011. Materials and equipments used were voice recorder, field book, camera, stationery, interview guideline, questionnaire and ecotourism site map of Bayah Sub-district. Data was collected through interview (to five managers), questionnaire (dissemination to 90 visitors) field observation and literature review. nature-based tourism area of Bayah Sub-district had three ecotourism objects, those were Karang Taraje Beach, Pulau Manuk Beach and Sawaarna (Ciantir Beach, Tanjung Layar and Lalay Cave). Most visitors came from Jabodetabek area, mainly at national holiday with main purpose to have recreation and entertainment. Most preferred activity was to enjoy natural scenery with beach as the most preferred object. Their information source was from family. The analysis resulted in five strategies, which were: 1) expanding promotion to other market segments, which means to expand the promotion geographically, using media, exhibition and also the saija and adinda election nature-based tourism ambassador of Lebak Regency; 2) nature-based tourism brand reinforcement of Bayah Sub-district as an unique and natural tourism; 3) promoting “visit Banten” along with other nature-based tourism; 4) promoting ecotourism by emphasizing the uniqueness and sensitivity of natural resources; and 5) developing of educational and scientific tourism, nature exploration and interpretation. The strategy which had the highest score was the first strategy; that was expanding the promotion to other market segments, with a score of 0,249.en
dc.description.abstractKecamatan Bayah adalah salah satu kecamatan yang terdapat di Kabupaten Lebak, Provinsi Banten yang memiliki potensi sumberdaya alam yang dapat dikembangkan menjadi kawasan wisata alam, tetapi belum terlalu dikenal oleh masyarakat luas. Oleh karena itu diperlukan suatu strategi pemasaran yang tepat agar dapat dikenal oleh masyarakat luas. Penelitian ini bertujuan untuk menginventarisasi dan mengidentifikasi potensi objek wisata alam menggunakan metode analisis deskriptif, kemudian mengetahui permintaan pasar menggunakan kuisioner, setelah itu menentukan strategi pemasaran wisata alam menggunakan metode Fishbein, IFE, EFE, SWOT, IE dan AHP. Penelitian dilakukan di Kecamatan Bayah Kabupaten Lebak Provinsi Banten pada bulan Juni - Juli 2011. Alat dan bahan yang digunakan adalah voice recorder, buku lapang, kamera, alat tulis menulis pedoman wawancara, kuisioner dan peta-peta kawasan wisata alam di Kecamatan Bayah. Pengumpulan data dilakukan dengan wawancara (90 pengunjung) dan penyebaran kuisioner (lima pengelola), kemudian melalui observasi lapang dan studi literatur. Kawasan wisata alam Kecamatan Bayah memiliki tiga objek wisata alam, yaitu Pantai Karang Taraje, Pantai Pulau Manuk dan Sawarna (Pantai Ciantir, Tanjung Layar dan Goa Lalay). Pengunjung berasal dari Jabodetabek, umumnya berkunjung pada hari libur nasional dengan tujuan rekreasi dan hiburan. Aktivitas yang dilakukan yaitu menikmati pemandangan alam dengan obyek yang disukai adalah pantai. Sebagian besar pengunjung mendapatkan informasi mengenai kawasan dari keluarga. Hasil analisis menunjukan lima strategi yang dinilai baik yaitu: (1) memperluas promosi ke segmen lain dengan cara memperluas promosi secara geografi melalui media, pameran dan pemilihan saija dan adinda sebagai duta pariwisata Kabupaten Lebak; (2) penguatan brand wisata alam Kecamatan Bayah sebagai wisata yang unik dan alami; (3) melakukan promosi “visit Banten“ bersama dengan tempat wisata berbasis alam lain; (4) melakukan promosi wisata alam dengan menonjolkan keunikan dan kepekaan sumberdaya alam; (5) pengembangan kegiatan wisata pendidikan dan ilmu pengetahuan, jelajah alam dan interpretasi. Strategi yang memiliki nilai tertinggi yaitu memperluas promosi ke segmen lain dengan nilai serbesar 0,249.
dc.subjectNature-based Tourismen
dc.subjectBayah Sub-districten
dc.subjectStrategyen
dc.subjectMarketingen
dc.subjectBogor Agricultural University (IPB)en
dc.titleStrategi Pemasaran Wisata Alam di Kecamatan Bayah,Kabupaten Lebak, Provinsi Banten.en
dc.titleMarketing Strategy of Nature-based Tourism at Bayah Sub-district, Lebak Regency, Banten Province.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record