Show simple item record

Profile of dog’s care and management with special reference to occurrence of rabies in Pasaman Subdistrict, West Pasaman District, West Sumatera.

dc.contributor.advisorSudarnika,Etih
dc.contributor.advisorBasri,Chaerul
dc.contributor.authorOctriana, Risa
dc.date.accessioned2011-11-21T01:47:51Z
dc.date.available2011-11-21T01:47:51Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/51865
dc.description.abstractThis research was aimed to obtain and to compare the profile of hunter dog owners and non hunter dog owners at Pasaman Subdistrict, West Pasaman District, West Sumatera Province. This research was conducted from July to December 2010. The respondents were 100 hunter dog owners and 100 non hunter dog owners. The data was collected by interviewing using questionnaires that contained about owners profile, dog’s care and health management and owners knowledge. The case bitting data were received from Dinas Peternakan West Pasaman District. The research was conducted in five villages at Pasaman Subdistrict that had the greatest dog population in Pasaman District. The result showed that profile of dog owners in Pasaman Subdistric which most age were between 20 until 30 years old, had educated from junior high school, and worked as traders. Generally in Pasaman Subdistrict, each hunter kept one dog which were fed routinely. The ways to carry out dog in the hunter dog owners was generally by putting them in the cage, whereas in non hunter dog owners, they keep them free range. The hunter dog owners had better attention to their dog health than non hunter dog owners, especially on vaccination and government socialization program. Number of dog bitten cases in Pasaman District was quite high and generally the victims were kids. The knowledge about the way of transmission and prevention of rabies in hunter dog owners were better than non hunter dog owners. Hunting activity was done between seven until nine times in a month in a organization at several forests in West Pasaman District. In hunting activity, dog were usually carried by using a motorcycle without any instrument like muzzle, leash, and etc.en
dc.description.abstractAnjing adalah salah satu hewan yang mudah bersosialisasi dengan manusia. Anjing seperti halnya hewan lain juga sangat rentan terhadap kemungkinan terjangkit penyakit yang juga dapat berbahaya bagi manusia. Salah satu jenis penyakit pada anjing yang sangat berbahaya dan bersifat zoonosis adalah rabies. Sumatera Barat merupakan provinsi dengan kasus rabies tertinggi di Indonesia pada tahun 2001. Tingginya kasus rabies di Sumatera Barat pada umumnya tidak terlepas dari kesenangan masyarakat memelihara anjing untuk berburu babi hutan sebagai tradisi yang sejak lama sudah dilakukan. Salah satu daerah yang berada di Provinsi Sumatera Barat dengan kasus rabies cukup tinggi adalah Kabupaten Pasaman Barat. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan membandingkan profil pemeliharaan anjing pada masyarakat pemelihara anjing pemburu dengan masyarakat pemelihara anjing bukan pemburu dan keterkaitannya dengan kejadian rabies di Kecamatan Pasaman, Kabupaten Pasaman Barat, Provinsi Sumatera Barat. Penelitian ini dilaksanakan pada bulan Juli sampai Desember 2010 bertempat di 5 Desa (Jorong) di Kecamatan Pasaman yang memiliki populasi anjing terbanyak yaitu Desa Rimbo Binuang, Katimaha, Pasaman Baru, Bandarjo dan Suko Menanti. Selanjutnya, dari keseluruhan desa/jorong terpilih diambil 100 rumah tangga dari masyarakat yang memelihara anjing pemburu dan 100 rumah tangga dari masyarakat yang memelihara anjing bukan pemburu. Pemilihan dilakukan secara purposive sampling. Populasi studi dalam penelitian ini adalah masyarakat yang memelihara anjing pemburu dan masyarakat yang memelihara anjing bukan pemburu. Responden dalam penelitian ini adalah pemelihara anjing dalam rumah tangga tersebut.
dc.subjectdog ownersen
dc.subjecthunter dogen
dc.subjectrabiesen
dc.subjectsociety profileen
dc.subjectBogor Agricultural University (IPB)en
dc.titleProfil pemeliharaan anjing dan keterkaitannya dengan kejadian rabies di Kecamatan Pasaman KabupatenPasaman Barat Provinsi Sumatera Baraten
dc.titleProfile of dog’s care and management with special reference to occurrence of rabies in Pasaman Subdistrict, West Pasaman District, West Sumatera.


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record