Show simple item record

Structural Equation Modeling of Factors Affecting IPB Students' Achievement

dc.contributor.advisorSuharjo, Budi
dc.contributor.advisorSumarno, Hadi
dc.contributor.authorWibowo, Muchamad Sapto Adi
dc.date.accessioned2011-07-06T07:55:20Z
dc.date.available2011-07-06T07:55:20Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/47304
dc.description.abstractThe aims of this study are to determine the internal and external factors that affect the achievement of IPB students, and to build a causal model explaining these factors. This study is carried out using structural equation models (SEM). The study involve 230 respondents, which are the S1 IPB students of the entire faculties registered between 2005 until 2007. These students are stratified into 3 strata, namely students with declining, constant, and increasing academic achievements. In the analysis using structural equation models, academic achievement is considered as endogenous latent variables. On the other hand, exogenous variables include health conditions, educational background, verbal ability, parents background, economic factors, academic goals extracurricular activities, housing condition, campus conditions, and motivation of study. From the results of the analysis, it can be concluded that the most affecting factors of students’ achievement are educational background and verbal ability.en
dc.description.abstractPenelitian ini bertujuan untuk menentukan faktor-faktor internal dan eksternal yang berpengaruh terhadap prestasi belajar mahasiswa IPB, dan sekaligus membangun model kausalitas yang mampu menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar mahasiswa IPB dengan kaidah Persamaan Model Struktural (Structural Equation Model). Penelitian ini melibatkan 230 responden, yang merupakan mahasiswa S1 (Strata Satu) seluruh fakultas di Institut Pertanian Bogor, khususnya angkatan 42 hingga 44. Mahasiswa ini dipilah menjadi 3 strata, yaitu mahasiswa dengan prestasi akademik menurun, mahasiswa dengan prestasi akademik konstan, dan mahasiswa dengan prestasi akademik meningkat. Penelitian ini menggunakan Analisis Persamaan Model Struktural, dengan prestasi belajar (PRES) sebagai peubah laten endogennya. Untuk peubah eksogennya meliputi Kondisi Kesehatan (KON_SHT), Latar Belakang Pendidikan (LTR_PDDK), Kemampuan Verbal (KEM_VRBL), Latar Belakang Orang tua (LTR_ORTU), Faktor Ekonomi (FAK_EKO), Cita-Cita Akademik (CITA_AKD), Kegiatan Ekstrakurikuler (KEG_EKSL), Kondisi Lingkungan Tempat Tinggal (KON_TGL), Kondisi Lingkungan Kampus (KON_KMPS), serta Cara dan Motivasi Belajar (CARA_BLJ). Dari hasil analisis Pemodelan Persamaan Struktural, dapat disimpulkan bahwa faktor-faktor yang berpengaruh terhadap prestasi belajar mahasiswa adalah Latar Belakang Pendidikan dan Kemampuan Verbal.id
dc.publisherIPB (Bogor Agricultural University)
dc.subjectBogor Agricultural University (IPB)en
dc.titlePemodelan persamaan struktural faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar mahasiswa IPBid
dc.titleStructural Equation Modeling of Factors Affecting IPB Students' Achievementen


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record