Show simple item record

dc.contributor.advisorRaharja, Sapta
dc.contributor.advisorSuharjo, Budi
dc.contributor.authorSaifullah, Rikza
dc.date.accessioned2022-07-19T12:50:34Z
dc.date.available2022-07-19T12:50:34Z
dc.date.issued2022-07-14
dc.identifier.urihttp://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/112636
dc.description.abstractKopi excella adalah salah satu komoditas perkebunan di Kabupaten Jombang yang saat ini dikembangkan sebagai komoditas unggulan. Kajian ini bertujuan melihat kondisi eksisting komoditas dan strategi pengembangan yang tepat. Hasil kajian menunjukkan nilai LQ Kopi Excella 1.62 pada tahun 2019 dengan potensi lahan 8.454,32 hektar. Produk turunan yang direkomendasikan berdasarkan metode AHP adalah kopi bubuk dengan skor 0,541. Matriks IFE menunjukkan kekuatan utama komoditas, yaitu cita rasa khas (0,6673) dan komoditas khas daerah (0,4643). Kelemahan yang dimiliki adalah produk belum dikenal pasar (0,3121). Matriks EFE menunjukkan peluang berupa potensi pasar yang besar (0,7980) dan Perkembangan Teknologi Informasi (0,8937). Ancaman yang ada adalah persaingan dengan komoditas wilayah lain (0,4731). Strategi utama yang direkomendasikan adalah: percepatan sertifikasi IG (0,135), peningkatan promosi produk (0,122), memperkuat proses pendampingan mutu (0,117), dan pembentukan koperasi petani kopi(0,117).id
dc.description.abstractExcella coffee is one of the plantation commodities in Jombang Regency which is currently being developed as a leading commodity. This study aims to see the existing condition of the commodity and the appropriate development strategy. The results of the study show that the Location Quotient value of Excella Coffee is 1,62 in 2019 with a potential land of 8.454,32 hectares. The recommended derivative product based on the Analytical Hierachy Process method is ground coffee with a score of 0,541. The Internal Factor Evaluation matrix shows that the main strengths of commodities are distinctive flavors (0.6673) and regional specialties (0,4643). The weakness is the product has not yet known to the market (0,3121). The External Factor Evaluation matrix shows that the opportunities in the form of large market potential (0,7980) and Information Technology Development (0,8937). The existing threat is competition with other regional commodities (0,.4731). The main recomended strategies of SWOT analysis are: accelerating IG certificate (0,135), increasing product promotion (0,122), strengthening quality assistance processes (0,117), and establishing coffee farmer cooperative (0,117)id
dc.language.isoidid
dc.publisherIPB Universityid
dc.titleStrategi Pengembangan Komoditas Kopi Excelsa di Kabupaten Jombang Provinsi Jawa Timurid
dc.title.alternativeDevelopment Strategy of Axcelsa Coffe Comodity in Jombang District, East Javaid
dc.typeThesisid
dc.subject.keywordKopiid
dc.subject.keywordlocation quotient (LQ)id
dc.subject.keywordanalytical hierarchy process (AHP)id
dc.subject.keywordSWOTid


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record