Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/57026
Title: Optimasi Headway dan Kecepatan Bus (Studi Kasus: Pengoperasian Transjakarta Koridor 1)
Headway and Velocity Optimization of Buses (A Case Study: Operation of Transjakarta at Corridor 1)
Authors: Aman,Amril
Supriyo,Prapto Tri
Widiyastuti, Lili Suryani
Keywords: Bogor Agricultural University (IPB)
Linear Programming
Bus Rapid Transit
Velocity
Headway
Issue Date: 2012
Abstract: Bus Rapid Transit (BRT) is one of the solutions of the transportation problems in urban area, which has an advanced public transport and good scheduling. This public bus transportation system is using certain road infrastructure. This paper develops optimization model to determine an optimal headway and velocity of the buses in order to improve the service quality. The optimization model has an objective to minimize the average of passenger’s waiting time. The model has the form of linear programming and is solved using software LINGO version 11.0. The simulation results for the case of Transjakarta operation at corridor 1 show that when headway decreases and velocity increases, the average of passenger’s waiting time will decrease. On the contrary, headway increases and velocity decreases, it will cause increases in the number of waiting passengers on some shelters
Bus Rapid Transit (BRT) merupakan salah satu solusi masalah transportasi di daerah urban dengan sistem transportasi massal yang canggih dan terjadwal dengan baik. Sistem transportasi massal tersebut menggunakan bus dengan infrastruktur jalan yang khusus. Pada karya ilmiah ini akan dibangun suatu model optimasi untuk menentukan headway dan kecepatan bus yang optimal guna meningkatkan pelayanan kualitas pengoperasian bus. Secara spesifik, fungsi tujuan pada model optimasi yang dibangun adalah meminimumkan rata-rata waktu tunggu penumpang. Model optimasi tersebut merupakan suatu model linear programming dan diselesaikan dengan menggunakan software LINGO versi 11.0. Hasil simulasi untuk kasus pengoperasian Transjakarta koridor 1 menunjukkan bahwa headway yang diperkecil dan kecepatan yang diperbesar akan mengurangi nilai rata-rata waktu tunggu penumpang. Sebaliknya, headway yang diperbesar dan kecepatan yang diperkecil menyebabkan terjadinya peningkatan penumpang yang menunggu pada beberapa shelter
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/57026
Appears in Collections:UT - Mathematics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
G12lsw.pdf
  Restricted Access
Full text881.99 kBAdobe PDFView/Open
G12lsw_Abstrak.pdf
  Restricted Access
Abstrak324.16 kBAdobe PDFView/Open
G12lsw_BAB I Pendahuluan.pdf
  Restricted Access
BAB I412.43 kBAdobe PDFView/Open
G12lsw_BAB II Landasan Teori.pdf
  Restricted Access
BAB II466 kBAdobe PDFView/Open
G12lsw_BAB III Deskripsi Dan Formulasi.pdf
  Restricted Access
BAB III513.97 kBAdobe PDFView/Open
G12lsw_BAB IV Implementasi Model.pdf
  Restricted Access
BAB IV636.86 kBAdobe PDFView/Open
G12lsw_BAB V Hasil dan Pembahasan.pdf
  Restricted Access
BAB V619.98 kBAdobe PDFView/Open
G12lsw_BAB VI Kesimpulan dan Saran.pdf
  Restricted Access
BAB VI413.5 kBAdobe PDFView/Open
G12lsw_Cover.pdf
  Restricted Access
Cover515.54 kBAdobe PDFView/Open
G12lsw_Daftar Pustaka.pdf
  Restricted Access
daftar pustaka406.91 kBAdobe PDFView/Open
G12lsw_Lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran882.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.