Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/53118
Title: Profile of Instant Noodle which are distributed among Five Largest Consumer Country in Asia
Profil Mi Instan yang Beredar di Lima Negara Konsumen terbesar di Asia
Authors: Muchtadi, Deddy
Astawan, Made
Eka Rini, Shinta
Keywords: instant noodle
mega trends
convenience
health
individualism and gender.
Issue Date: 2011
Abstract: The objective of this research is determine the trend of consumption of instant noodles in China, Japan, South Korea and Vietnam than in Indonesia based on the age, gender, lifestage, income complexities individualism, sensory, comfort, connectivity, convenience and health. Mega trends of instant noodles in the five largest major consuming countries of Asia have in common is the tendency of convenience as provided for in the affirmation of time/speed, microwaveable, easy to use and on the go product. In Indonesia, besides trend of convenience, halal claim is the main thing in all instant noodle products. This has similarities with instant noodles that circulate in Vietnam. Trend’s second-largest is the trend of health. The similarity of health trends in the five countries consuming the largest instant noodle is no additives/preservatives, with the addition of vitamins and minerals. Health trend in China and Japan is more complex as the claims are added calcium, low/no/reduced calorie, organic, low/no/reduced sodium, low/no/reduced fat, high/added fiber, functional, low/no/reduced sugar and whole grains. Mega trends of gender, comfort and individualism are an emerging trend in the five largest consuming nation of instant noodles in Asia.
Di tahun 2000 survey yang diadakan di Jepang mendapati bahwa mi instan merupakan temuan yang paling penting di abad ini. Menurut World Instant Noodles Association, negara-negara di Asialah yang menempati peringkat tertinggi dalam pembuatan dan konsumsi mi instan. Di tahun 2005, 85 miliar bungkus mi instan dikonsumsi di seluruh dunia. China menempati peringkat pertama dalam konsumsi dan produksi mi instan yaitu kira-kira 50 miliar bungkus, Indonesia menempati peringkat kedua yaitu mencapai 15 miliar bungkus, setelah itu diikuti oleh Jepang sekitar 6 miliar bungkus. Namun konsumsi mi instan per kapita tertinggi diraih oleh penduduk Korea Selatan yaitu 69 bungkus/orang/tahun. Sedangkan Indonesia menempati urutan kedua dalam konsumsi mi instan per kapita yaitu 58 bungkus/orang/tahun. Sepuluh mega-trends yang dipercaya Datamonitor (2010) akan mempengaruhi keberhasilan produk pangan baru dan pelayanan adalah usia, jenis kelamin, kompleksitas pendapatan, kepribadian, sensori, kepraktisan, keterkaitan, tingkat sosial, hiburan dan kesehatan. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji trend konsumsi mi instan di Cina, Jepang, Korea Selatan dan Vietnam dibandingkan dengan di Indonesia berdasarkan trend kepraktisan, kesehatan, kompleksitas usia, kompleksitas jenis kelamin, kompleksitas pendapatan, individualism dan sensori. Bahan yang digunakan pada penelitian ini adalah beberapa data sekunder yang disubscribe perusahaan PT Givaudan Indonesia melalui Euromonitor, Mintel, Datamonitor serta literatur yang terkait dengan mi instan dan perilaku megatrends di negara-negara Jepang, China, Indonesia, Korea dan Vietnam.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/53118
Appears in Collections:MT - Professional Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2011ser.pdf
  Restricted Access
Full Text6.34 MBAdobe PDFView/Open
Abstract.pdf
  Restricted Access
Abstrak351.51 kBAdobe PDFView/Open
BAB I Pendahuluan.pdf
  Restricted Access
Bab I392.66 kBAdobe PDFView/Open
BAB II Tinjauan Pustaka.pdf
  Restricted Access
Bab II450.04 kBAdobe PDFView/Open
BAB III Metode Penelitian.pdf
  Restricted Access
Bab III390.72 kBAdobe PDFView/Open
BAB IV Hasil dan Pembahasan.pdf
  Restricted Access
Bab IV4.49 MBAdobe PDFView/Open
BAB V Kesimpulan dan Saran.pdf
  Restricted Access
Bab V391.69 kBAdobe PDFView/Open
Cover.pdf
  Restricted Access
Cover377.29 kBAdobe PDFView/Open
Daftar Pustaka.pdf
  Restricted Access
Daftar Pustaka392.98 kBAdobe PDFView/Open
Lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran1.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.