Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/171041
Title: Pengaruh Faktor Organisasi, Lingkungan, Dan Teknologi Terhadap Keputusan Petani Kopi Arabika Gayo Mengadopsi Sertifikasi Fairtrade Organic
Other Titles: The Influence of Organizational, Environmental, and Technlogical Factors on Farmers Decision to Adopt Fairtrade Organic Certification.
Authors: Etriya
Imana, Sirin
Issue Date: 2025
Publisher: IPB University
Abstract: Sertifikasi Fairtrade Organic (FTO) merupakan skema sertifikasi yang menggabungkan dua sertifikasi penting, sertifikasi Organic dengan prinsip berkelanjutan lingkungan dan sertifikasi Fairtrade keadilan sosial dalam produksi kopi. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis faktor organisasi, lingkungan, dan teknologi terhadap keputusan petani kopi Arabika Gayo di Kabupaten Bener Meriah dalam mengadopsi sertifikasi FTO. Data dikumpulkan melalui wawancara menggunakan kuesioner kepada 200 petani, terdiri dari 100 petani bersertifikasi dan 100 petani non-sertifikasi, yang dipilih secara purposive sampling. Metode analisis yang digunakan adalah analisis deskriptif dan Partial Least Squares Structural Equation Modelling (PLS-SEM). Hasil penelitian menunjukkan bahwa faktor organisasi, lingkungan, dan teknologi meningkatkan keputusan petani mengadopsi sertifikasi FTO. Sebaliknya, variabel kontrol seperti usia, pendidikan, luas lahan, pengalaman, jumlah tanggungan, produktivitas, dan orientasi kewirausahaan tidak berpengaruh signifikan. Temuan ini menekankan pentingnya penguatan kelembagaan petani, kesadaran lingkungan, dan penyediaan teknologi dalam mendorong adopsi sertifikasi berkelanjutan.
Fairtrade Organic (FTO) certification combines two schemes, Organic certification which empasize environmental sustainability, and Fairtrade certification, which promotes social justice in coffee production. This study analyze organizational, environmental, and technological factors Influencing Arabica Gayo coffee farmers in Bener Meriah to adopt FTO certification. Data were collected through questionnaires from 200 farmers (100 certified, 100 non certified) using purposive sampling, and analyze with descriptive methods and PLS-SEM. Result show that social, environment, and technological factors drive adoption, while individual characteristics (age, education, land size, experience, income, productivity, and entrepreneurship oerientation) have no significant effect. The findings highlight the importance of strengthening farmer institution, environment awareness, and technology provision to encourage sustainable adoption
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/171041
Appears in Collections:UT - Agribusiness

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_H3401211033_bdf8d0d5036a456cba2a04c8dc414b53.pdfCover514.25 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_H3401211033_255eccd09c82434ead30dba5d4109be9.pdf
  Restricted Access
Fulltext1.13 MBAdobe PDFView/Open
lampiran_H3401211033_eb6dec8c8ed7430da45c5763964eb57c.pdf
  Restricted Access
Lampiran990.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.