Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/169604
Title: Penerapan Linktree sebagai Media Promosi Tanaman Hias dalam Meningkatkan Keuntungan CV Minaqu Indonesia
Other Titles: The Implementation of Linktree as a Promotion Media for Ornamental Plants to Increase the Profit of CV Minaqu Indonesia
Authors: Manalu, Doni Sahat Tua
ATMANEGARA, MIRANDA
Issue Date: 2025
Publisher: IPB University
Abstract: CV Minaqu Indonesia mengalami penurunan penjualan di pasar lokal akibat strategi pemasaran yang belum berjalan optimal, sehingga berdampak pada rendahnya pendapatan perusahaan. Penelitian ini menggunakan analisis IFE, EFE, SWOT dan IE, dilanjutkan metode AHP untuk menentukan prioritas strategi, serta evaluasi penerapan melalui metode VIEW dan analisis finansial. Hasil AHP menunjukkan bahwa strategi pembuatan media promosi melalui Linktree merupakan pilihan utama, dengan faktor kualitas sebagai pengaruh terbesar sebesar (0,341), aktor dominan adalah pemilik usaha sebesar (0,482), dan tujuan utama peningkatan keuntungan (0,471). Alternatif strategi yang dipilih adalah pembuatan katalog produk dalam Linktree sebesar (0,326). Evaluasi menggunakan metode VIEW menunjukkan peningkatan skor dari rata-rata 1,9 sebelum penerapan menjadi 3,9. Analisis finansial menghasilkan laba bersih setelah pajak dari Rp19.547.529 menjadi Rp26.833.914 dan nilai R/C ratio sebesar 1,81 menunjukkan bahwa usaha ini layak untuk dijalankan.
CV Minaqu Indonesia experienced a decline in local market sales due to suboptimal marketing strategies, wich resulted in low company revenue. This study employed IFE, EFE, SWOT, and IE analyses, followed by the AHP method to determine strategic priorities, as well as an evaluation of implementation using the VIEW method and financial analysis. The AHP results indicated that developing promotional media through Linktree was the main strategic choice, with quality being the most influential factor (0.341), the business owener as the dominant actor (0.482), and profit increase as the main goal (0.471). The selected alternative strategy was creating a product catalog within Linktree (0.326). The evaluation using the VIEW method showed an increase in the everage score from 1.9 before implementation to 3.9 after implementation. The financial analysis revealed an increase in net profit after tax from IDR 19,547,529 to IDR 26,833,914, and the R/C ratio of 1.81 indicates that this business was feasible to operate.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/169604
Appears in Collections:UT - Agribusiness Management

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_J0310211197_bdc8f56b44d04ac99da87fba4c8a07f1.pdfCover2.01 MBAdobe PDFView/Open
fulltext_J0310211197_d862f6a9d3b9457fa213dae67c210604.pdf
  Restricted Access
Fulltext585.87 kBAdobe PDFView/Open
lampiran_J0310211197_e3a57b506ccd40f3bc1b9204c048c6dd.pdf
  Restricted Access
Lampiran3.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.