Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/169454
Title: Gap Analysis Terhadap Penerapan Sistem Manajemen Keselamatan dan Kesehatan Kerja (SMK3) di PT.XYZ
Other Titles: Gap Analysis of Safety, Health and Occupational System at PT. XYZ
Authors: Sarastani, Dewi
SUDIRAHARJANA, KAUTSAR DAFFA
Issue Date: 2025
Publisher: IPB University
Abstract: PT. XYZ merupakan perusahaan manufaktur yang bergerak di bidang minuman ringan kemasan. Sebagai perusahaan manufaktur, PT. XYZ wajib menerapkan seluruh regulasi yang ada di Indonesia. Salah satu regulasi yang diterapkan adalah terkait dengan Sistem Manajemen Keselamatan dan Kesehatan Kerja (SMK3). Dalam penerapannya, PT. XYZ perlu mengidentifikasi kekurangan dari setiap klausul dengan menggunakan sistem audit. Penelitian ini digunakan untuk mengetahui sejauh apa penerapan SMK3 pada PT.XYZ berdasarkan Peraturan Pemerintah No 50 tahun 2012. Setelah dilakukan proses audit, terdapat 16.3% temuan audit yang belum sesuai dengan regulasi. Selanjutnya, PT.XYZ diwajibkan melakukan perbaikan atas temuan yang ada yang disesuaikan dengan PP No 50 Tahun 2012. Setelah dilakukan rencana perbaikan, selanjutnya adalah tahapan pelaksanaan perbaikan. Pada tahap pelaksanaan perbaikan, PT.XYZ mampu untuk menutup semua temuan hasil audit sehingga sudah tidak menjadi temuan berbahaya lagi. Dalam proses pemantauannya, perusahaan harus konsisten dan terus melakukan dokumentasi dalam penerapan regulasi yang ada.
PT. XYZ is a manufacturing company engaged in the production of packaged soft drinks. As a manufacturing company, PT. XYZ is required to comply with all regulations in force in Indonesia. One such regulation is related to the implementation of the Occupational Health and Safety Management System (SMK3). In its implementation, PT. XYZ must identify deficiencies in each clause using an audit system. This study aims to determine the extent of SMK3 implementation at PT. XYZ based on Government Regulation No. 50 of 2012. After conducting the audit process, it was found that 16.3% of the audit findings did not comply with the regulation. Consequently, PT. XYZ is required to carry out corrective actions based on Government Regulation No. 50 of 2012. Following the development of the corrective action plan, the next stage is the implementation of those actions. During the implementation phase, PT. XYZ successfully resolved all audit findings, so they no longer posed any hazard. In the monitoring process, the company must remain consistent and continue of applicable regulations.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/169454
Appears in Collections:UT - Supervisor of Food Quality Assurance

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_J0305211020_81fe5b2ca51249d483de5c951d7e381b.pdfCover253.11 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_J0305211020_29e0c8e28478453891d05eecce082f90.pdf
  Restricted Access
Fulltext512.42 kBAdobe PDFView/Open
lampiran_J0305211020_cb052843be5a4002a823acf4e7047b58.pdf
  Restricted Access
Lampiran6.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.