Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/169454| Title: | Gap Analysis Terhadap Penerapan Sistem Manajemen Keselamatan dan Kesehatan Kerja (SMK3) di PT.XYZ |
| Other Titles: | Gap Analysis of Safety, Health and Occupational System at PT. XYZ |
| Authors: | Sarastani, Dewi SUDIRAHARJANA, KAUTSAR DAFFA |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | IPB University |
| Abstract: | PT. XYZ merupakan perusahaan manufaktur yang bergerak di bidang
minuman ringan kemasan. Sebagai perusahaan manufaktur, PT. XYZ wajib
menerapkan seluruh regulasi yang ada di Indonesia. Salah satu regulasi yang
diterapkan adalah terkait dengan Sistem Manajemen Keselamatan dan Kesehatan
Kerja (SMK3). Dalam penerapannya, PT. XYZ perlu mengidentifikasi kekurangan
dari setiap klausul dengan menggunakan sistem audit. Penelitian ini digunakan
untuk mengetahui sejauh apa penerapan SMK3 pada PT.XYZ berdasarkan
Peraturan Pemerintah No 50 tahun 2012. Setelah dilakukan proses audit, terdapat
16.3% temuan audit yang belum sesuai dengan regulasi. Selanjutnya, PT.XYZ
diwajibkan melakukan perbaikan atas temuan yang ada yang disesuaikan dengan
PP No 50 Tahun 2012. Setelah dilakukan rencana perbaikan, selanjutnya adalah
tahapan pelaksanaan perbaikan. Pada tahap pelaksanaan perbaikan, PT.XYZ
mampu untuk menutup semua temuan hasil audit sehingga sudah tidak menjadi
temuan berbahaya lagi. Dalam proses pemantauannya, perusahaan harus konsisten
dan terus melakukan dokumentasi dalam penerapan regulasi yang ada. PT. XYZ is a manufacturing company engaged in the production of packaged soft drinks. As a manufacturing company, PT. XYZ is required to comply with all regulations in force in Indonesia. One such regulation is related to the implementation of the Occupational Health and Safety Management System (SMK3). In its implementation, PT. XYZ must identify deficiencies in each clause using an audit system. This study aims to determine the extent of SMK3 implementation at PT. XYZ based on Government Regulation No. 50 of 2012. After conducting the audit process, it was found that 16.3% of the audit findings did not comply with the regulation. Consequently, PT. XYZ is required to carry out corrective actions based on Government Regulation No. 50 of 2012. Following the development of the corrective action plan, the next stage is the implementation of those actions. During the implementation phase, PT. XYZ successfully resolved all audit findings, so they no longer posed any hazard. In the monitoring process, the company must remain consistent and continue of applicable regulations. |
| URI: | http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/169454 |
| Appears in Collections: | UT - Supervisor of Food Quality Assurance |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| cover_J0305211020_81fe5b2ca51249d483de5c951d7e381b.pdf | Cover | 253.11 kB | Adobe PDF | View/Open |
| fulltext_J0305211020_29e0c8e28478453891d05eecce082f90.pdf Restricted Access | Fulltext | 512.42 kB | Adobe PDF | View/Open |
| lampiran_J0305211020_cb052843be5a4002a823acf4e7047b58.pdf Restricted Access | Lampiran | 6.52 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.