Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/168423
Title: Efektivitas Website Ekabo Sebagai Media Informasi Kepariwisataan Di Kabupaten Bogor
Other Titles: The Effectiveness of the Ekabo Website as a Tourism Information Media in Bogor Regency
Authors: Resmayasari, Ira
Ningsih, Widya Dwi
Issue Date: 2025
Publisher: IPB University
Abstract: Kabupaten Bogor memiliki banyak objek dan daya tarik wisata namun wisatawan umumnya mengunjungi destinasi yang sudah diketahui. Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kabupaten Bogor berupaya mempromosikan destinasi wisata di Kabupaten Bogor dengan membuat situs web bernama Eksplorasi Kabupaten Bogor (EKABO) sebagai media informasi. Penelitian dilakukan dengan tujuan mengukur efektivitas EKABO dan merancang prototipe pengembangan EKABO sebagai rekomendasi untuk mempertahankan efektivitas. Pengukuran tingkat efektivitas menggunakan model DeLone dan McLean yang dikenal dengan D&M IS Success Model. Data dikumpulkan melalui penyebaran kuesioner kepada 100 pengguna EKABO, dianalisis dengan pendekatan kuantitatif deskriptif. Hasil menunjukkan bahwa EKABO sangat efektif (96%) sebagai media informasi kepariwisataan di Kabupaten Bogor, dengan informasi yang bermanfaat, terpercaya, dan sesuai dengan kebutuhan pengguna. Prototipe website dirancang berdasarkan persepsi pengguna. Pengembangan yang dilakukan tidak hanya dengan menampilkan visual yang lebih menarik dan navigasi yang lebih intuitif, tetapi juga menambah fitur-fitur yang dapat melengkapi kebutuhan informasi yang lebih efektif bagi pengguna.
Bogor Regency has many tourist attractions, but tourists generally visit well-known destinations. The Department of Tourism and Culture of Bogor Regency promotes tourist destinations by creating a website called ‘Eksplorasi Kabupaten Bogor’ (EKABO) as an information medium. The research was conducted with the aim of measuring the effectiveness of EKABO and designing a prototype as a recommendation to maintain its effectiveness. The effectiveness was measured using the DeLone and McLean model known as the D&M IS SUCCESS Model. Data were collected through the distribution of questionnaires to 100 EKABO users, then analyzed with a descriptive quantitative approach. The results show that EKABO is very effective (96%) as a tourism information media in Bogor Regency, with useful, reliable, and relevant information to users’ needs. Prototype is designed based on user perception. The development is carried out not only by displaying more attractive visuals and more intuitive navigation but also adding features that can complement the more effective information for users.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/168423
Appears in Collections:UT - Ecotourism

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_J0302211089_580bbad448b64d7c8da5fa0edd24211e.pdfCover2.37 MBAdobe PDFView/Open
fulltext_J0302211089_a194ae7bf4de4afdadb68aac2fbc9dd5.pdf
  Restricted Access
Fulltext1.83 MBAdobe PDFView/Open
lampiran_J0302211089_de03f7766a764bd589a10be4623529bd.pdf
  Restricted Access
Lampiran3.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.