Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/166151
Title: Penerapan Strategi IMC Melalui Instagram @herstory.coid dalam Meningkatkan Brand Awareness sebagai Media Online Perempuan
Other Titles: 
Authors: Wijaya, Abung Supama
ZAHRINA, FILZAH
Issue Date: 2025
Publisher: IPB University
Abstract: Melalui media sosial, pengguna dapat berkomunikasi dengan siapa saja, berbagi informasi dalam berbagai format, serta berpartisipasi dalam berbagai diskusi atau komunitas tanpa dibatasi oleh ruang, jarak atau waktu. Menurut Zahara et al. (2021) Instagram merupakan salah satu sosial media yang memiliki pengguna terbanyak. Instagram berperan sebagai salah satu media dalam menyebarkan informasi yang memiliki peran penting dalam membangun umpan balik positif dari pengguna. Adanya visibilitas yang luas, platform ini juga mendukung peningkatan brand awareness, memungkinkan bisnis atau media online lebih dikenal dan diingat oleh audiens yang lebih luas. Membangun brand awareness menjadi langkah strategis dalam memperkenalkan atau mempertahankan eksistensi suatu media di mata masyarakat. Penelitian ini berfokus pada media online Herstory. Media online Herstory adalah media online di Indonesia yang berfokus pada isu pemberdayaan perempuan. Tujuan ditulisnya skripsi terapan ini adalah untuk menganalisis strategi IMC yang diimplementasikan dalam meningkatkan brand awareness Herstory sebagai media online perempuan di Indonesia dan mengkaji peran IMC dalam meningkatkan brand awareness Herstory sebagai media online perempuan di Indonesia. Pengambilan data penelitian melalui observasi melalui insight Instagram @herstory.coid dan juga wawancara yang dilakukan secara daring (online). Waktu pengumpulan data penelitian ini dilakukan dengan kurun waktu kurang lebih 2 bulan terhitung dari bulan April hingga Mei 2025. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu dengan observasi, wawancara dan studi pustaka. Metode analisis data yang digunakan adalah analisis kualitatif deskriptif dan didukung dengan data kuantitatif berupa insight instagam melalui akun @herstory.coid. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Herstory menerapkan strategi IMC yang meliputi advertising, public relations, sales promotion dan direct marketing secara konsisten. Penerapan strategi ini berdampak positif dalam membangun brand awareness Herstory yang terlihat dari peningkatan engagement (views, likes, shares) serta persepsi positif audiens terhadap brand Herstory sebagai media perempuan yang inspiratif dan relevan. Melalui pemanfaatan fitur-fitur Instagram secara optimal dan komunikasi yang konsisten, Herstory mampu meningkatkan kehadiran digital dan memperkuat loyalitas audiens perempuan di Indonesia.
Through social media, users can communicate with anyone, share information in various formats, and participate in various discussions or communities without being limited by space, distance, or time. According to Zahara et al. (2021), Instagram is one of the social media platforms with the most users. Instagram acts as a medium for disseminating information that plays an important role in building positive feedback from users. With its wide visibility, this platform also supports increased brand awareness, enabling businesses or online media to be more widely recognized and remembered by a broader audience. Building brand awareness is a strategic step in introducing or maintaining the existence of a media outlet in the eyes of the public. This study focuses on the online media platform Herstory. Herstory is an online media platform in Indonesia that focuses on women's empowerment issues. The purpose of this applied thesis is to analyze the IMC strategies implemented to enhance Herstory's brand awareness as an online media platform for women in Indonesia and to examine the role of IMC in enhancing Herstory's brand awareness as an online media platform for women in Indonesia. The purpose of writing this applied thesis is to analyze the IMC strategy implemented in increasing brand awareness of Herstory as an online media for women in Indonesia and to examine the role of IMC in increasing brand awareness of Herstory as an online media for women in Indonesia. Data collection was carried out through observation of Instagram insights @herstory.coid and online interviews. The data collection period for this research spanned approximately two months, from April to May 2025. The data collection techniques used included observation, interviews, and literature review. The data analysis method employed was descriptive qualitative analysis, supported by quantitative data in the form of Instagram insights from the @herstory.coid account. The research findings indicate that Herstory consistently implements an Integrated Marketing Communication (IMC) strategy encompassing advertising, public relations, sales promotion, and direct marketing. The implementation of this strategy has had a positive impact on building Herstory's brand awareness, as seen from the increase in engagement (views, likes, shares) and the audience's positive perception of the Herstory brand as an inspiring and relevant media for women. Through the optimal use of Instagram features and consistent communication, Herstory has been able to increase its digital presence and strengthen the loyalty of its female audience in Indonesia.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/166151
Appears in Collections:UT - Digital Communication and Media

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_J0301211089_f4b993336d1445f8af1f222f3bbb330f.pdfCover633.07 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_J0301211089_ff8a10ea6d3641e6ab908497ef0b409e.pdf
  Restricted Access
Fulltext1.79 MBAdobe PDFView/Open
lampiran_J0301211089_a79f010afc53424db2effdc43882f07c.pdf
  Restricted Access
Lampiran404.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.