Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/165645
Title: Pengaruh Penggunaan ChatGPT terhadap Efektivitas Komunikasi Interpersonal dalam Diskusi Akademik Mahsiswa Komunikasi Sekolah Vokasi IPB.
Other Titles: The Influence of ChatGPT Use on the Effectiveness of Interpersonal Communication in Academic Discussions Among Communication Students at IPB Vocational School.
Authors: Rahmawati, Alfi
Hamdani, Tasya Camila
SIKUMBANG, ATHAULLAH
Issue Date: 2025
Publisher: IPB University
Abstract: ATHAULLAH SIKUMBANG. Pengaruh Penggunaan ChatGPT terhadap Efektivitas Komunikasi Interpersonal dalam Diskusi Akademik Mahsiswa Komunikasi Sekolah Vokasi IPB. Dibimbing oleh ALFI RAHMAWATI. TASYA CAMILA HAMDANI Perkembangan teknologi kecerdasarn buatan, salah satu nya adalah ChatGPT telah membawa dampak yang cukup besar dalam dunia pendidikan utamanya. ChatGPT adalah salah satu AI yang berbasis teks sudah banyak digunakan oleh mahasiswa dalam aktivitas pendidikannya. Penelitian ini menggunakan pendekatan secara kuantitatif dengan metide deskriptif dan kausalitas untuk menganalisis hubungan antara penggunaan ChatGPT dan efektivitas komunikasi interpersonal mahasiswa program studi Komunikasi Digital dan Media Sekolah Vokasi IPB. Data dikumpulkan melalui kuesioner yang disebarkan kepada 93 responden mahasiswa aktif program studi Komunikasi Digital dan Media Sekolah Vokasi IPB. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan ChatGPT berpengaruh secara signifikan terhadap efektivitas komunikasi interpersonal. Efektivitas komunikasi interpersonal mahasiswa tidak hanya ditentukan oleh ChatGPT, tetapi juga dipengaruhi oleh faktor-faktor lain. Kata kunci: ChatGPT, efektivitas komunikasi interpersonal, diskusi akademik, mahasiswa, Sekolah Vokasi IPB
ATHAULLAH SIKUMBANG. The Influence of ChatGPT Use on the Effectiveness of Interpersonal Communication in Academic Discussions Among Communication Students at IPB Vocational School. Supervised by ALFI RAHMAWATI. TASYA CAMILA HAMDANI The development of artificial intelligence technology, one of which is ChatGPT, has had a significant impact on the world of education, particularly in higher education. ChatGPT is one of the text-based AI systems widely used by students in their educational activities. This study employs a quantitative approach using descriptive and causal methods to analyze the relationship between ChatGPT usage and the effectiveness of interpersonal communication among students in the Digital Communication and Media program at the Vocational School of IPB. Data was collected through a questionnaire distributed to 93 active students in the Digital Communication and Media program at the Vocational School of IPB. The results of the study indicate that the use of ChatGPT significantly affects the effectiveness of interpersonal communication. The effectiveness of students' interpersonal communication is not only determined by ChatGPT but is also influenced by other factors. Keywords: ChatGPT, interpersonal communication effectiveness, academic discussions, students, IPB Vocational School
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/165645
Appears in Collections:UT - Digital Communication and Media

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_J0301211248_68855db904ee4a98a3eb4c02f1436c11.pdfCover335.75 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_J0301211248_442969907bc841a48a9c825c4fb4e5e9.pdf
  Restricted Access
Fulltext811.18 kBAdobe PDFView/Open
lampiran_J0301211248_9eaf0f0fdb2e4e02a80a76d5427206bc.pdf
  Restricted Access
Lampiran1.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.