Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/163937
Title: Analisis Usaha Penjualan Telur di Toko Berkah Jaya Pasar Sukatani Kota Depok
Other Titles: Analysis of Egg Sales Business at Toko Berkah Jaya Sukatani Market Depok City
Authors: Sembada, Pria
Mawaddah, Siti
Sundari
Issue Date: 2025
Publisher: IPB University
Abstract: Permintaan yang tinggi akan telur menciptakan peluang besar bagi usaha penjualan telur. Analisis usaha penjualan telur di toko Berkah Jaya Pasar Sukatani ini adalah untuk menganalisis usaha penjualan telur dan mengetahui tingkat permintaan konsumen terhadap telur ayam, telur puyuh, dan telur itik, serta mencari kelayakan usaha yang dijalankan dan trategi pemasaran pada Toko Berkah Jaya. Metode analisis yang digunakan yaitu perhitungan biaya tetap, biaya variabel, penerimaan, keuntungan, BEP, ATC, dan analisis Revenue Cost Ratio (R/C) untuk mengetahui kelayakan usaha. Pengadaan telur di Toko Berkah Jaya yaitu langsung dari peternakan. Toko Berkah Jaya melakukan penanganan telur dengan cara melihat kondisi kerabang dari keretakan, kebersihan, dan warna telur. Hasil analisis ini menunjukkan tingkat permintaan konsumen terhadap telur konsumsi tertinggi ada pada telur ayam ras. Biaya yang dikeluarkan selama 4 bulan penjualan telur konsumsi yaitu sebesar Rp960.522.144 dan memperoleh pendapatan sebesar Rp78.399.724 dengan nilai R/C yaitu > 1 yang artinya usaha telur konsumsi di Toko Berkah Jaya layak untuk dijalankan. Kata kunci: analisis usaha, R/C, tingkat permintaan, telur ayam, telur itik, telur puyuh.
The high demand for eggs creates a great opportunity for egg sales businesses. The analysis of the egg sales business at the Berkah Jaya store in Sukatani Market is to analyze the egg sales business and determine the level of consumer demand for chicken eggs, quail eggs, and duck eggs, as well as to find the feasibility of the business being run and the marketing strategy at Toko Berkah Jaya. The analysis method used is the calculation of fixed costs, variable costs, revenue, profit, BEP, ATC, and Revenue Cost Ratio (R/C) analysis to determine business feasibility. Egg procurement at Toko Berkah Jaya is directly from the farm. Toko Berkah Jaya handles eggs by looking at the condition of the shell from cracks, cleanliness, and egg color. The results of this analysis show that the highest level of consumer demand for consumption eggs is in broiler eggs. The costs incurred during the 4 months of selling consumption eggs amounted to Rp60,522,144 and earned a revenue of Rp78,399,724 with an R / C value of> 1, which means that the consumption egg business at Toko Berkah Jaya is feasible to run. Keywords: business analysis, chicken eggs, demand level, duck eggs, R/C, quail eggs
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/163937
Appears in Collections:UT - Livestock Management and Technology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_J1309211007_65af7184f6dc40d78a8e4a61c413a39d.pdfCover504.92 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_J1309211007_9ab82ac7601347f1bb2adccf030733f2.pdf
  Restricted Access
Fulltext916.45 kBAdobe PDFView/Open
lampiran_J1309211007_934d210118aa460898c9bceef3589e36.pdf
  Restricted Access
Lampiran626.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.