Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/158015
Title: Analisis Penerimaan Aplikasi TronClass Sebagai Media Pembelajaran Online di Asia University Menggunakan Metode TAM
Other Titles: Analysis of TronClass Application Acceptance as an Online Learning Medium at Asia University Using the TAM Method
Authors: Mindara, Gema Parasti
Ibrahim, Ramzy Syafiq
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Penggunaan teknologi dalam pendidikan tinggi telah menjadi sangat penting, memungkinkan interaksi antara mahasiswa dan pengajar melalui platform online. Asia University mengadopsi aplikasi TronClass untuk mendukung pembelajaran online yang fleksibel dan interaktif. Penelitian ini bertujuan menganalisis penerimaan TronClass menggunakan Technology Acceptance Model (TAM), mengevaluasi pengaruh desain antarmuka, kemudahan penggunaan, sikap terhadap penggunaan, dan niat perilaku terhadap penggunaan aplikasi. Hasil analisis menunjukkan bahwa desain antarmuka tidak memiliki pengaruh signifikan terhadap penggunaan aplikasi. Namun, kemudahan penggunaan terbukti memiliki pengaruh signifikan dan positif. Sikap positif terhadap aplikasi dan niat untuk menggunakan aplikasi juga tidak menunjukkan pengaruh signifikan terhadap penggunaan nyata. Temuan ini menunjukkan bahwa untuk meningkatkan adopsi TronClass, fokus harus diberikan pada penyempurnaan fitur yang memudahkan pengguna. Hasil penelitian ini dapat menjadi dasar untuk strategi pengembangan aplikasi pembelajaran online yang lebih efektif di masa depan.
The use of technology in higher education has become crucial, enabling interaction between students and instructors through online platforms. Asia University adopted the TronClass application to support flexible and interactive online learning. This study aims to analyze the acceptance of TronClass using the Technology Acceptance Model (TAM), evaluating the influence of interface design, ease of use, attitude towards use, and behavioral intention on application use. The results indicate that interface design does not significantly impact application use. However, ease of use has a significant and positive effect. Positive attitudes towards the application and the intention to use the application also do not show a significant impact on actual use. These findings suggest that to enhance the adoption of TronClass, focus should be on improving user-friendly features. This research can serve as a basis for future strategies in developing more effective online learning applications.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/158015
Appears in Collections:UT - Software Engineering Technology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_J0303201146_7000885fdfd044a4b85271c32e4de28b.pdfCover333.51 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_J0303201146_1e1250ebd35b4794be32496f6d0ee471.pdf
  Restricted Access
Fulltext828.42 kBAdobe PDFView/Open
lampiran_J0303201146_444a079e999c4bf99771b0c4af445b28.pdf
  Restricted Access
Lampiran313.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.