Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/155060| Title: | Analisis Faktor-Faktor Penentu dalam Keputusan Pembelian Konsumen Makanan Pedas di Kota Bogor |
| Other Titles: | Analysis of Determining Factors in Consumer Purchase Decisions for Spicy Food in Bogor City |
| Authors: | Sari, Linda Karlina Nurhayati, Popong Zhafirah |
| Issue Date: | 2024 |
| Publisher: | IPB University |
| Abstract: | Kota Bogor dikenal dengan keberagaman kuliner yang melimpah, hingga
menjadi ajang persaingan yang ketat bagi para pelaku usaha kuliner. Memulai usaha
makanan pedas di Kota Bogor menjadi tantangan tersendiri bagi pelaku usaha
menuntut pelaku usaha untuk memahami secara mendalam perilaku konsumen.
Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi karakteristik konsumen serta
menganalisis faktor-faktor yang dipertimbangkan oleh pelaku usaha dalam
mengambil keputusan pembelian makanan pedas. Jenis data yang digunakan adalah
data primer yang diperoleh dari pengisian kuesioner melalui google form kepada
masyarakat Kota Bogor yang menyukai makanan pedas. Metode pengolahan data
dilakukan menggunakan analisis deskriptif dan analisis faktor dengan pendekatan
Exploratory Factor Analysis (EFA). Hasil penelitian ini mengidentifikasi tujuh
faktor yang menjadi pertimbangan keputusan pembelian konsumen makanan pedas
di Kota Bogor, yang meliputi produk dan personal, psikologis individu, pengaruh
sosial dan budaya, daya tarik produk, aksesibilitas dan promosi, pengaruh dari
keluarga dan teman, serta pengalaman makan interaktif. Faktor yang paling
dipertimbangkan adalah produk dan personal, memiliki nilai keragaman data 36%. The city of Bogor is renowned for its abundant culinary diversity, which leads to intense competition among culinary business owners. Starting a spicy food business in Bogor presents a unique challenge, requiring entrepreneurs to deeply understand consumer behavior. This study aims to identify consumer characteristics and analyze the factors considered by business owners in making purchasing decisions for spicy foods. The data used are primary data obtained from questionnaires filled out via Google Forms by residents of Bogor who enjoy spicy food. The data processing methods include descriptive analysis and factor analysis using the Exploratory Factor Analysis (EFA) approach. The results of this study identify seven factors that influence consumer purchasing decisions for spicy foods in Bogor, which include product and personal factors, individual psychological factors, social and cultural influences, product appeal, accessibility and promotion, influence from family and friends, and interactive dining experiences. The most significant factor considered is product and personal, accounting for 36% of the data variance. |
| URI: | http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/155060 |
| Appears in Collections: | UT - Business |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| cover_K1401201010_899fbacb291d432ba8ddeebed4f7bea2.pdf | Cover | 579.14 kB | Adobe PDF | View/Open |
| fulltext_K1401201010_af927bc0cf4d40dbac1c861303ddd959.pdf Restricted Access | Fulltext | 1.22 MB | Adobe PDF | View/Open |
| lampiran_K1401201010_168b9a11ac7946819206a17adcbba50f.pdf Restricted Access | Lampiran | 2.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.