Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/155060
Title: Analisis Faktor-Faktor Penentu dalam Keputusan Pembelian Konsumen Makanan Pedas di Kota Bogor
Other Titles: Analysis of Determining Factors in Consumer Purchase Decisions for Spicy Food in Bogor City
Authors: Sari, Linda Karlina
Nurhayati, Popong
Zhafirah
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Kota Bogor dikenal dengan keberagaman kuliner yang melimpah, hingga menjadi ajang persaingan yang ketat bagi para pelaku usaha kuliner. Memulai usaha makanan pedas di Kota Bogor menjadi tantangan tersendiri bagi pelaku usaha menuntut pelaku usaha untuk memahami secara mendalam perilaku konsumen. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi karakteristik konsumen serta menganalisis faktor-faktor yang dipertimbangkan oleh pelaku usaha dalam mengambil keputusan pembelian makanan pedas. Jenis data yang digunakan adalah data primer yang diperoleh dari pengisian kuesioner melalui google form kepada masyarakat Kota Bogor yang menyukai makanan pedas. Metode pengolahan data dilakukan menggunakan analisis deskriptif dan analisis faktor dengan pendekatan Exploratory Factor Analysis (EFA). Hasil penelitian ini mengidentifikasi tujuh faktor yang menjadi pertimbangan keputusan pembelian konsumen makanan pedas di Kota Bogor, yang meliputi produk dan personal, psikologis individu, pengaruh sosial dan budaya, daya tarik produk, aksesibilitas dan promosi, pengaruh dari keluarga dan teman, serta pengalaman makan interaktif. Faktor yang paling dipertimbangkan adalah produk dan personal, memiliki nilai keragaman data 36%.
The city of Bogor is renowned for its abundant culinary diversity, which leads to intense competition among culinary business owners. Starting a spicy food business in Bogor presents a unique challenge, requiring entrepreneurs to deeply understand consumer behavior. This study aims to identify consumer characteristics and analyze the factors considered by business owners in making purchasing decisions for spicy foods. The data used are primary data obtained from questionnaires filled out via Google Forms by residents of Bogor who enjoy spicy food. The data processing methods include descriptive analysis and factor analysis using the Exploratory Factor Analysis (EFA) approach. The results of this study identify seven factors that influence consumer purchasing decisions for spicy foods in Bogor, which include product and personal factors, individual psychological factors, social and cultural influences, product appeal, accessibility and promotion, influence from family and friends, and interactive dining experiences. The most significant factor considered is product and personal, accounting for 36% of the data variance.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/155060
Appears in Collections:UT - Business

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_K1401201010_899fbacb291d432ba8ddeebed4f7bea2.pdfCover579.14 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_K1401201010_af927bc0cf4d40dbac1c861303ddd959.pdf
  Restricted Access
Fulltext1.22 MBAdobe PDFView/Open
lampiran_K1401201010_168b9a11ac7946819206a17adcbba50f.pdf
  Restricted Access
Lampiran2.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.