Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154852
Title: | Preferensi Konsumen Buah Anggur terhadap Pembelian Bibit Pohon Anggur di Kebun Anggur Apih Bandung |
Other Titles: | Grape consumers' preferences towards purchasing vine seedlings in Kebun Anggur Apih Bandung |
Authors: | Mansjoer, Andri Latif Asikin Sanjani, Nahda |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | IPB University |
Abstract: | Salah satu penggiat budidaya anggur di Indonesia yaitu Kebun Anggur Apih
Bandung. Namun kebun ini memiliki keterbatasan lahan dan tenaga kerja sehingga
beberapa varietas tidak tersedia sesuai dengan permintaan konsumen. Oleh karena
itu, penelitian ini bertujuan untuk mengkaji atribut yang paling dipertimbangkan
oleh konsumen dalam keputusan pembelian bibit pohon anggur di Kebun Anggur
Apih, mengidentifikasi ciri-ciri buah anggur yang sesuai dengan preferensi
konsumen, menganalisis jenis varietas bibit pohon anggur yang sesuai dengan
preferensi konsumen sehingga Kebun Anggur Apih dapat mengoptimalkan lahan
yang terbatas dan merencanakan produksi bibit anggur sesuai dengan permintaan
konsumen. Jumlah sampel yang digunakan dalam penelitian ini berjumlah 100
orang responden dengan metode analisis yang digunakan adalah metode analisis
deskriptif dan analisis konjoin. Hasil penelitian menunjukan bahwa atribut warna
adalah atribut yang dianggap oleh responden paling penting. Kemudian untuk
preferensi konsumen terhadap buah anggur memiliki ciri-ciri buah yang manis,
bulat, juicy, segar, merah keunguan, besar dan tidak memiliki biji dan mengarah
pada varietas anggur Jupiter. Bandung's Apih Vineyard is one of Indonesia's grape cultivators. However, because this vineyard has limited space and staff, some grape varieties are unavailable in response to consumer demand. As a result, the purpose of this study is to investigate the attributes most important to consumers when deciding whether to purchase grape seedlings from Apih Vineyard, to identify grape characteristics that match consumer preferences, and to analyze the types of grapes seedling varieties that match consumer preferences so that Apih Vineyard can optimize limited land and plan grape seedling production based on consumer demand. This study used 100 respondents as samples, and the analysis methods used were descriptive analysis and conjoin analysis. The results showed that the color attribute is the most important attribute considered by respondents. Then, consumer preferences for grapes with features like sweet, round, juicy, fresh, purplish red, large, and seedless fruit led to the Jupiter grape varieties. |
URI: | http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154852 |
Appears in Collections: | UT - Agribusiness Management |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
cover_J0310201111_ba0b96708c7a4fa58e985babb17d3dc0.pdf | Cover | 1.68 MB | Adobe PDF | View/Open |
fulltext_J0310201111_a9089ef7fe7f40fe913e28e58f47c258.pdf Restricted Access | Fulltext | 7.09 MB | Adobe PDF | View/Open |
lampiran_J0310201111_0118a4b7d02c4a73979bd4c96fbc0a39.pdf Restricted Access | Lampiran | 1.37 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.