Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154735
Title: Usaha Penggemukan Sapi Potong di Zatnika Farm Subang Jawa Barat
Other Titles: Beef Cattle Fattening Business at Zatnika Farm Subang West Java
Authors: Rayani, Tera Fit
S, Tekad Urip Pambudi
Jatnika, Eri Rizky
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Usaha peternakan sapi di Indonesia merupakan salah satu penopang sektor pertanian yang umumnya berskala kecil sebagai usaha sampingan dan masih bersifat tradisional. Tahun ke tahun permintaan ternak ruminansia pada saat momen idul fitri dan idul adha terus meningkat, hal ini menjadikan peluang yang sangat tepat untuk melakukan usaha penggemukan sapi potong. Tujuan pelaksanaan proyek usaha penggemukan sapi potong adalah menambah pengetahuan, wawasan, keterampilan, pengalaman usaha dan mampu mengaplikasikan keterampilanketerampilan tersebut. Tujuan tulisan proyek usaha ini adalah untuk mengetahui aspek-aspek yang berkontribusi dalam membuat usah ternak sapi potong dikategorikan layak. Metode pelaksanaan yang digunakan adalah pengambilan data primer dan data sekunder. Aspek usaha yang perlu diperhatikan pada penggemukan sapi potong meliputi sumber dana, biaya tetap, biaya variabel, evaluasi keuangan dan proses pemeliharaan. Hasil pengeloaan usaha ini memperoleh nilai Revenue Cost Ratio (R/C) 1.15 yang artinya usaha tersebut layak untuk dilanjutkan dan di kembangkan. Perfoma yang dihasilkan selama pemeliharaan sudah cukup baik dengan rata- rata ADG per ekor/hari 0,91kg.
The cattle farming business in Indonesia is one of the supports for the agricultural sector, which is generally small scale as a side business and is still traditional. Year after year, the demand for ruminant livestock during Eid al-Fitr and Eid al-Adha continues to increase, this makes it a very appropriate opportunity to run a beef cattle fattening business. The aim of implementing the beef cattle fattening business project is to increase knowledge, insight, skills, business experience and be able to apply these skills. The purpose of this business project article is to find out the aspects that contribute to making beef cattle farming categorized as viable. The implementation method used is collecting primary data and secondary data. Business aspects that need to be considered in beef cattle fattening include sources of funds, fixed costs, variable costs, financial evaluation and maintenance processes. The results of managing this business obtained a Revenue Cost Ratio (R/C) value of 1.15, which means that the business is worthy of being continued and developed. The performance produced during maintenance is quite good with an average ADG per head/day of 0.91kg.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154735
Appears in Collections:UT - Livestock Management and Technology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_J1309202070_c118dd3ce21c4887964dbf53e2a4f26a.pdfCover636.33 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_J1309202070_b63229920be0441ea749854a465801ac.pdf
  Restricted Access
Fulltext661.99 kBAdobe PDFView/Open
lampiran_J1309202070_651a24286cea45eaaac100df6773426d.pdf
  Restricted Access
Lampiran665.74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.