Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154222| Title: | Analisis Uji Hedonik terhadap Modifikasi Produk Frushi Varian Nusantara dengan Pemanfaatan Bahan Pangan Lokal |
| Other Titles: | |
| Authors: | Dianah, Rosyda Oktrisia, Vanessa Marshanda |
| Issue Date: | 2024 |
| Publisher: | IPB University |
| Abstract: | Pangan lokal adalah makanan yang dikonsumsi oleh masyarakat setempat
sesuai potensi dan kearifan lokal. Pangan lokal digunakan sebagai bahan tambahan
dalam pembuatan modifikasi hidangan snack. Penelitian ini bertujuan untuk
menganalisis hasil uji hedonik terhadap modifikasi produk Frushi varian Nusantara.
Frushi merupakan singkatan dari “Fruity Sushi” yang dapat diartikan sebagai sushi
buah yang memiliki cita rasa manis. Uji yang digunakan dalam penelitian ini yaitu
uji hedonik dan uji komparatif dengan jumlah subjek sebanyak 100 panelis. Data
karakteristik subjek diperoleh dari kuisioner uji hedonik. Rata-rata subjek
merupakan mahasiswa dengan rentang umur 21-25 tahun. Hasil uji hedonik
menunjukan bahwa produk Frushi varian Nusantara dapat diterima dengan baik
oleh konsumen dari segi penampilan, warna, tekstur, aroma dan rasa, dengan hasil
rentang nilai 4-5 yang berarti memiliki nilai sangat baik. Uji komparatif
menunjukan bahwa pada aspek penampilan, warna, tekstur dan aroma tidak
terdapat perbedaan yang signifikan (p>0,05) antar variabel, sedangkan pada aspek
rasa menunjukan bahwa terdapat perbedaan signifikan (p<0,05) antar variabel. Uji
lanjut pada aspek rasa menunjukan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan
antara sampel 149 dengan sampel 581. Local food is food consumed by local people in accordance with local potential and wisdom. Local foods are used as additional ingredients in making modified snack dishes. This research aims to analyze the results of hedonic tests on modifications to the Nusantara variant of the Frushi product. Frushi is an abbreviation of "Fruity Sushi" which can be interpreted as fruit sushi that has a sweet taste. The tests used in this research were hedonic tests and comparative tests with 100 panelists as subjects. Data on subject characteristics were obtained from the hedonic test questionnaire. The average subject is a student with an age range of 21-25 years. The results of the hedonic test show that the Frushi Nusantara variant of the product can be well received by consumers in terms of appearance, color, texture, aroma and taste, with results ranging from 4-5, which means it has a very good score. The comparison test shows that in the aspects of appearance, color, texture and aroma there are no significant differences (p>0.05) between variables, while in the taste aspect there are significant differences (p<0.05) between variables. Further testing on the taste aspect showed that there was a significant difference between sample 149 and sample 581. |
| URI: | http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154222 |
| Appears in Collections: | UT - Management of Food Service and Nutrition |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| cover_J0306201008_e514aaab22cb4385b6c9efd49d9d8724.pdf | Cover | 2.05 MB | Adobe PDF | View/Open |
| fulltext_J0306201008_25fd298bfab7482481527a0a27cff035.pdf Restricted Access | Fulltext | 7.44 MB | Adobe PDF | View/Open |
| lampiran_J0306201008_d800bb9ba6c745de8f575b1e6d1e9c1e.pdf Restricted Access | Lampiran | 2.11 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.