Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154222
Title: Analisis Uji Hedonik terhadap Modifikasi Produk Frushi Varian Nusantara dengan Pemanfaatan Bahan Pangan Lokal
Other Titles: 
Authors: Dianah, Rosyda
Oktrisia, Vanessa Marshanda
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Pangan lokal adalah makanan yang dikonsumsi oleh masyarakat setempat sesuai potensi dan kearifan lokal. Pangan lokal digunakan sebagai bahan tambahan dalam pembuatan modifikasi hidangan snack. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis hasil uji hedonik terhadap modifikasi produk Frushi varian Nusantara. Frushi merupakan singkatan dari “Fruity Sushi” yang dapat diartikan sebagai sushi buah yang memiliki cita rasa manis. Uji yang digunakan dalam penelitian ini yaitu uji hedonik dan uji komparatif dengan jumlah subjek sebanyak 100 panelis. Data karakteristik subjek diperoleh dari kuisioner uji hedonik. Rata-rata subjek merupakan mahasiswa dengan rentang umur 21-25 tahun. Hasil uji hedonik menunjukan bahwa produk Frushi varian Nusantara dapat diterima dengan baik oleh konsumen dari segi penampilan, warna, tekstur, aroma dan rasa, dengan hasil rentang nilai 4-5 yang berarti memiliki nilai sangat baik. Uji komparatif menunjukan bahwa pada aspek penampilan, warna, tekstur dan aroma tidak terdapat perbedaan yang signifikan (p>0,05) antar variabel, sedangkan pada aspek rasa menunjukan bahwa terdapat perbedaan signifikan (p<0,05) antar variabel. Uji lanjut pada aspek rasa menunjukan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antara sampel 149 dengan sampel 581.
Local food is food consumed by local people in accordance with local potential and wisdom. Local foods are used as additional ingredients in making modified snack dishes. This research aims to analyze the results of hedonic tests on modifications to the Nusantara variant of the Frushi product. Frushi is an abbreviation of "Fruity Sushi" which can be interpreted as fruit sushi that has a sweet taste. The tests used in this research were hedonic tests and comparative tests with 100 panelists as subjects. Data on subject characteristics were obtained from the hedonic test questionnaire. The average subject is a student with an age range of 21-25 years. The results of the hedonic test show that the Frushi Nusantara variant of the product can be well received by consumers in terms of appearance, color, texture, aroma and taste, with results ranging from 4-5, which means it has a very good score. The comparison test shows that in the aspects of appearance, color, texture and aroma there are no significant differences (p>0.05) between variables, while in the taste aspect there are significant differences (p<0.05) between variables. Further testing on the taste aspect showed that there was a significant difference between sample 149 and sample 581.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/154222
Appears in Collections:UT - Management of Food Service and Nutrition

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_J0306201008_e514aaab22cb4385b6c9efd49d9d8724.pdfCover2.05 MBAdobe PDFView/Open
fulltext_J0306201008_25fd298bfab7482481527a0a27cff035.pdf
  Restricted Access
Fulltext7.44 MBAdobe PDFView/Open
lampiran_J0306201008_d800bb9ba6c745de8f575b1e6d1e9c1e.pdf
  Restricted Access
Lampiran2.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.