Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/152739
Title: Analisis Nilai Ekonomi Wisata Ruang Terbuka Hijau Taman Udayana Kota Mataram
Other Titles: Analyzing the Economic Value of Ecotourism in Udayana Park, Mataram City
Authors: Buitenzorgy, Meilanie
Safirah, Adinda
Issue Date: 10-Jun-2024
Publisher: IPB University
Abstract: Peningkatan jumlah penduduk di Kota Mataram, Nusa Tenggara Barat, telah menekankan pentingnya peran Taman Kota Udayana sebagai ruang publik hijau terbesar di Kota Mataram. Taman ini berfungsi sebagai tempat rekreasi dan interaksi sosial bagi penduduk kota, yang sulit ditemukan di tengah keramaian perkotaan. Tujuan penelitian ini adalah: (1) Mengidentifikasi persepsi pengunjung terhadap RTH kawasan wisata Taman Udayana Mataram. (2) Mengestimasi besarnya nilai ekonomi wisata dari RTH Taman Udayana Mataram. (3) Menganalisis faktor-faktor yang memengaruhi tingkat kunjungan wisata RTH Taman Udayana Mataram. Metode yang digunakan adalah analisis skala Likert, regresi linear berganda, dan Travel Cost Method (TCM). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pengunjung memberikan persepsi yang positif dengan skor 3,40. Estimasi nilai ekonomi wisata Taman Udayana sebesar Rp 27.405.000.000 per tahun. Terdapat tiga faktor yang berpengaruh secara signifikan dalam memengaruhi kunjungan Taman Udayana, yaitu biaya perjalanan, jumlah pendapatan dan persepsi
The increasing population in Mataram City, West Nusa Tenggara, has emphasized the importance of Taman Kota Udayana as the largest green public space in the city. This park serves as a recreational area and social interaction venue for city residents, which is difficult to find amidst urban bustle. The objectives of this research are: (1) To identify visitors' perceptions of the green open space (GOS) in Taman Udayana Mataram. (2) To estimate the economic value of tourism in the GOS of Taman Udayana Mataram. (3) To analyze the factors influencing the level of tourism visits to the GOS of Taman Udayana Mataram. The methods used are Likert scale analysis, multiple linear regression, and the Travel Cost Method (TCM). The results of this research show that visitors have a positive perception with a score of 3.40. The estimated economic value of tourism in Taman Udayana is Rp 27,405,000,000 per year. There are three factors that significantly influence visits to Taman Udayana: travel costs, income levels, and perceptions.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/152739
Appears in Collections:UT - Resources and Environmental Economic

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover (1).pdf
  Restricted Access
Cover375.78 kBAdobe PDFView/Open
Pendahuluan-daftar pustaka.pdf
  Restricted Access
Fulltext837 kBAdobe PDFView/Open
Lampiran (2).pdf
  Restricted Access
Lampiran1.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.