Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/137721
Title: Strategi pemasaran dalam Meningkatkan Jumlah Pelanggan Ravanaira pada Tahap Awal Business Life Cycle
Other Titles: Marketing Strategy to Increase the Number of Customers of Ravanaira in the Early Stage of the Business Life Cycle
Authors: Herlina, Lien
Abdullah, Asaduddin
Majid, Sarah Shafa Kamila
Issue Date: 9-Jan-2024
Publisher: IPB University
Abstract: Tahap awal merupakan tahap yang krusial bagi suatu bisnis sebab pada tahap ini bisnis baru memasuki pasar dan diperkenalkan kepada pelanggan.Ravanaira merupakan bisnis yang berada pada tahap ini dan strategi pemasaran menjadi kunci agar Ravanaira dapat bertahan dan memasuki tahap pertumbuhan (growth stage). Tujuan dari penelitian ini adalah (1) mengidentifikasi faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan konsumen dalam memilih Ravanaira, (2) mengembangkan karakteristik konsumen Ravanaira berdasarkan data geografis, demografis, dan perilaku untuk merancang strategi pemasaran, (3) merumuskan strategi pemasaran yang efektif dan inovatif bagi Ravanaira dalam rangka memperluas basis pelanggan. Analisis yang digunakan adalah analisis deskriptif dan klaster. Hasil analisis menghasilkan tiga klaster pelanggan berdasarkan faktor internal dan eksternal yang mempengaruhi keputusan konsumen. Penelitian ini merumuskan strategi pemasaran menggunakan bauran pemasaran 4C yang terdiri dari empat elemen: co-creation, currency, communal activation, dan conversation..
The introduction stage is a crucial stage for a business because at this stage the business is just entering the market and being introduced to customers. Ravanaira is one of the businesses that is in this stage and marketing strategy is key for Ravanaira to survive and enter the growth stage. This research aims to (1) identify the factors that influence consumers' decision to choose Ravanaira. (2) develop Ravanaira's customer profile based on geographic, demographi, and behavioral data to design a marketing strategy. (3) formulate effective and innovative marketing strategies for Ravanaira in order to increase number of customers. The results of the analysis produced three customer clusters based on internal and external factors that influence consumer decision-making. This research formulated a customer marketing strategy using the marketing mix 4C’s, which consists of four elements: co-creation, currency, communal activation, and conversation.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/137721
Appears in Collections:UT - Business

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sarah Shafa Kamila Majid_K14190070_Cover Abstrak Daftar Isi dll.pdf
  Restricted Access
Cover917.03 kBAdobe PDFView/Open
Sarah Shafa Kamila Majid_K14190070_Full Skripsi.pdf
  Restricted Access
Fulltext2.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.