Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/117057
Title: | Efektivitas Kampanye Komunikasi #VaksinHarusLengkap dalam Mendukung Program Vaksinasi Covid-19. |
Authors: | Hadiyanto Andika, Gamal Nur |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | IPB University |
Abstract: | Berbagai langkah preventif dilakukan untuk mengatasi penyebaran virus
Covid-19, salah satunya dengan program vaksinasi Covid-19. Akan tetapi, masih
terdapat masyarakat yang ragu dan kurang percaya untuk menerima vaksin Covid19. Oleh karenanya, pemerintah membentuk Komite Penanganan Covid-19 dan
Pemulihan Ekonomi Nasional (KPCPEN). Melalui media Instagram
@lawancovid_id, KPCPEN melakukan berbagai kampanye salah satunya
kampanye #VaksinHarusLengkap. Tujuan penelitian ini adalah untuk
menganalisis efektivitas kampanye #VaksinHarusLengkap dalam mendorong
masyarakat untuk dapat mengikuti program vaskinasi Covid-19 dengan dosis
lengkap. Penelitian menggunakan metode survey dengan instrumen kuisoner
melalui platform Google-Form yang disebarkan kepada 70 responden sebagai
pengikut akun @lawancovid19_id. Hasil penelitian menunjukkan bahwa
efektivitas kampanye berada pada kategori tinggi untuk aspek tingkat pengetahuan
dan berada pada kategori sedang untuk aspek tingkat sikap dan perilaku.
Hubungan nyata ditemukan antara karakteristik individu pada variable usia dan
tingkat pendidikan dengan efektivitas kampanye komunikasi pada aspek sikap.
Selain itu, terdapat hubungan nyata lainnya yang ditemukan antara strategi pesan
kampanye dengan efektivitas kampanye komunikasi. Various preventive steps have been taken to overcome the spread of the Covid-19 virus, one of which is the Covid-19 vaccination program. However, some people are doubtful in receiving the Covid-19 vaccine. Therefore, the government formed the Committee for Handling Covid-19 and National Economic Recovery (KPCPEN). Through the media Instagram @lawancovid_id, KPCPEN conducts various campaigns, one of which was the #VaksinHarusLengkap campaign. This study aimed to analyze the effectiveness of the #VaksinHarusLengkap campaign in encouraging people to take part in the full dose of the Covid-19 vaccination. The research used a survey method with a questionnaire instrument via the Google-Form, distributed to 70 respondents of the @lawancovid19_id’s followers. This research shows that the effectiveness of communication campaigns has the highest rate for changes of knowledge, and a moderate rate for changes of attitudes and bebehaviorsSignificant relationships were found between individual characteristics on indicators of age and level of education with the effectiveness of communication campaigns on the attitude aspect. In addition, there is another real relationship between message strategies and the effectiveness of communication campaigns. |
URI: | http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/117057 |
Appears in Collections: | UT - Communication and Community Development |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Cover_Gamal.pdf Restricted Access | Cover | 606.21 kB | Adobe PDF | View/Open |
I34190093_GAMAL NUR ANDIKA.pdf Restricted Access | Fullteks | 13.01 MB | Adobe PDF | View/Open |
Lampiran_Gamal.pdf Restricted Access | Lampiran | 366.7 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.