Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/114932
Title: | Pengembangan Pemasaran Start-Up Pondok Sagu Metro |
Other Titles: | Marketing Development of Start-Up Pondok Sagu Metro |
Authors: | Udin, Faqih Sunarti, Titi Candra Faisal, Yahya |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | IPB University |
Abstract: | Pondok Sagu Metro merupakan start-up berbasis sagu yang memanfaatkan
peluang komoditas sagu Indonesia. Pengembangan pemasaran dilakukan guna
membantu Pondok Sagu Metro mengembangkan model bisnis. Tujuan penelitian
ini adalah menemukan target pasar yang sesuai dengan perusahaan kemudian
menentukan posisi dan strategi pasar yang baik untuk perusahaan. Tahapan desain
yang digunakan adalah eksplorasi, pendefinisian masalah, ideasi, prototipe dan
validasi. Konsep Ide yang dihasilkan adalah pengembangan strategi pemasaran dan
penambahan segmentasi pelanggan. Pengembangan strategi pemasaran
menggunakan SWOT, matriks IE, QSPM dan bauran pemasaran. Penambahan
segmentasi pelanggan menggunakan analisis STP. Hasil dari pengembangan
strategi pemasaran adalah Pondok Sagu Metro berada pada sel V dengan enam
alternatif strategi. Strategi dengan prioritas tertinggi adalah mengembangkan
pemasaran digital dengan konten edukasi, food blogger dan iklan terkait kesehatan
dan keunikan produk dengan STAS 6,331. Hasil analisis STP menunjukkan target
pasar dengan segmentasi yang telah dipilih beserta posisi pasar yang sesuai. Posisi
pasar yang diperoleh adalah pangan khusus kemudian berubah menjadi mie sehat
berbasis sagu. Hasil uji penerimaan konsumen menunjukkan konsumen menerima
dengan baik mie sagu dengan penambahan labu dan telur. Pondok Sago Metro is a sago-based start-up that takes advantage of opportunities for Indonesian sago commodities. Marketing development is carried out to help Pondok Sago Metro develop a business model. The purpose of this study is to find a suitable target market for the company and then determine a good market position and strategy for the company. The design stages used are exploration, problem definition, ideation, prototype and validation. The concept idea is to develop marketing strategies and the addition of customer segmentation. Marketing strategy development using SWOT, IE matrix, QSPM and marketing mix. Addition of customer segmentation using STP analysis. The result of developing a marketing strategy is Pondok Sago Metro is in cell V with six alternative strategies. The strategy with the highest priority is to develop digital marketing with educational content, food bloggers and advertisements related to health and product uniqueness with a STAS of 6,331. The results of the STP analysis show the target market with the selected segmentation and market position which is special food market position which then turns into healthy sago-based noodles. The results of the consumer acceptance test show that consumers accept sago noodle well with the addition of pumpkin and eggs. |
URI: | http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/114932 |
Appears in Collections: | UT - Agroindustrial Technology |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Cover, Lembar Pengesahan, Prakata, Daftar Isi.pdf Restricted Access | Cover | 729.93 kB | Adobe PDF | View/Open |
F34180026_Yahya Faisal.pdf Restricted Access | Fullteks | 3.22 MB | Adobe PDF | View/Open |
Lampiran.pdf Restricted Access | Lampiran | 1.82 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.