Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/114881
Title: | Rancangan Strategi Pengembangan Platform Komunitas Bakat Minat Pendukung Kegiatan Eksplorasi Mandiri Masyarakat |
Other Titles: | Development of Talent and Interest Community Platform Strategic Plan to Support Independent Exploration Activities |
Authors: | Suroso, Arif Imam Palupiningrum, Agustina Widi Abadi, Peter Satria |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | IPB University |
Abstract: | Terdapat beragam tantangan yang muncul dalam upaya pengembangan
bakat minat yang dilakukan oleh masyarakat salah satunya adalah akses terhadap
komunitas bakat minat sebagai media pengembangan bakat minat. Penelitian ini
bertujuan untuk menganalisis permasalahan yang dihadapi masyarakat terkait
akses kepada aktivitas dan komunitas bakat minat, merancang model bisnis dari
rancangan solusi yang sesuai dengan harapan masyarakat, merancang strategi
pengembangan platform komunitas sesuai dengan model bisnis yang dibentuk,
serta memvalidasi rancangan model bisnis dan prototipe sesuai masalah dan
harapan dari masyarakat. Penelitian ini menggunakan strategi samudera biru
sebagai metode utama dengan 40 responden yang ditentukan menggunakan
purposive sampling. Penelitian ini menghasilkan strategi bagi pengembangan
platform Bank-Kit.id sebagai solusi yang berfokus pada aspek aktivasi komunitas
untuk membentuk sebuah ekosistem komunitas yang berkualitas melalui
kemitraan bersama komunitas. Model bisnis yang dapat dibentuk dalam
rancangan platform ini adalah produksi konten dan kit pembelajaran komersil
bersama mitra komunitas serta kurasi aktivitas dan pesan sosial mitra komunitas
untuk menarik kerja sama dengan mitra eksternal. There are a lot of challenges that prevent people to maximize the potentials of communities as a media for developing talent and interest. This study aims to identify problems that affect the access to the communities, designing a business model based on the solution created, designing a strategic plan for the creation of a digital platform based on the business model created, and to validate the prototype and business model plan. This study uses the blue ocean strategy as the main method with 40 respondents through purposive sampling. This study concludes in a strategic plan for Bank-Kit.id as a solution which focus on communal activation aspect for building a quality digital community ecosystem through partnering with communities. The business model that can be applied is to produce original content and learning kit with communities and curating community activities and social messages raised to attract collaboration with external partners. |
URI: | http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/114881 |
Appears in Collections: | UT - Business |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Cover.pdf Restricted Access | Cover | 349.42 kB | Adobe PDF | View/Open |
K14170072_PETER SATRIA ABADI_SKRIPSI.pdf Restricted Access | Fullteks | 9.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Lampiran.pdf Restricted Access | Lampiran | 660.26 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.