Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/114881
Title: Rancangan Strategi Pengembangan Platform Komunitas Bakat Minat Pendukung Kegiatan Eksplorasi Mandiri Masyarakat
Other Titles: Development of Talent and Interest Community Platform Strategic Plan to Support Independent Exploration Activities
Authors: Suroso, Arif Imam
Palupiningrum, Agustina Widi
Abadi, Peter Satria
Issue Date: 2022
Publisher: IPB University
Abstract: Terdapat beragam tantangan yang muncul dalam upaya pengembangan bakat minat yang dilakukan oleh masyarakat salah satunya adalah akses terhadap komunitas bakat minat sebagai media pengembangan bakat minat. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis permasalahan yang dihadapi masyarakat terkait akses kepada aktivitas dan komunitas bakat minat, merancang model bisnis dari rancangan solusi yang sesuai dengan harapan masyarakat, merancang strategi pengembangan platform komunitas sesuai dengan model bisnis yang dibentuk, serta memvalidasi rancangan model bisnis dan prototipe sesuai masalah dan harapan dari masyarakat. Penelitian ini menggunakan strategi samudera biru sebagai metode utama dengan 40 responden yang ditentukan menggunakan purposive sampling. Penelitian ini menghasilkan strategi bagi pengembangan platform Bank-Kit.id sebagai solusi yang berfokus pada aspek aktivasi komunitas untuk membentuk sebuah ekosistem komunitas yang berkualitas melalui kemitraan bersama komunitas. Model bisnis yang dapat dibentuk dalam rancangan platform ini adalah produksi konten dan kit pembelajaran komersil bersama mitra komunitas serta kurasi aktivitas dan pesan sosial mitra komunitas untuk menarik kerja sama dengan mitra eksternal.
There are a lot of challenges that prevent people to maximize the potentials of communities as a media for developing talent and interest. This study aims to identify problems that affect the access to the communities, designing a business model based on the solution created, designing a strategic plan for the creation of a digital platform based on the business model created, and to validate the prototype and business model plan. This study uses the blue ocean strategy as the main method with 40 respondents through purposive sampling. This study concludes in a strategic plan for Bank-Kit.id as a solution which focus on communal activation aspect for building a quality digital community ecosystem through partnering with communities. The business model that can be applied is to produce original content and learning kit with communities and curating community activities and social messages raised to attract collaboration with external partners.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/114881
Appears in Collections:UT - Business

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover.pdf
  Restricted Access
Cover349.42 kBAdobe PDFView/Open
K14170072_PETER SATRIA ABADI_SKRIPSI.pdf
  Restricted Access
Fullteks9.73 MBAdobe PDFView/Open
Lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran660.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.