Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/111727
Title: Analisis Strategi Pengembangan Bisnis Perusahaan Kontraktor (Studi Kasus: PT Tri Manunggal Karya)
Other Titles: Analysis of Contractor Business Development Strategy (Case Study: PT Tri Manunggal Karya)
Authors: Daryanto, Heny Kuswanti
Syarief, Rizal
Firmansyah, Hilal
Issue Date: 2021
Publisher: IPB University
Abstract: Meningkatnya persaingan bisnis konstruksi di Indonesia membuat PT Tri Manunggal Karya (PT TMK) harus berinovasi untuk bertahan di industri konstruksi, salah satunya dengan memiliki strategi bersaing untuk pengembangan bisnisnya. Sebagai perusahaan induk, strategi yang tepat sangat dibutuhkan oleh PT TMK untuk membuka peluang pasar bagi perusahaan dan anak perusahaannya serta menghindari risiko kegagalan bisnis dan kerugian finansial. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis faktor internal dan eksternal serta menganalisis strategi prioritas pengembangan PT TMK. Metode analisis yang digunakan adalah analisis Internal Factor Evaluation (IFE), analisis External Factor Evaluation (EFE), analisis Strength, Weakness, Opportunity and Threats (SWOT), dan analisis Analytical Hierarchy Process (AHP). Hasil penelitian menunjukkan bahwa kondisi internal PT TMK berada pada posisi yang tinggi dalam memanfaatkan kekuatan dan mengatasi kelemahannya, sedangkan faktor internal berada pada posisi sedang dalam merespon peluang dan ancaman. Peluang dalam industri perusahaan yang dapat disimpulkan adalah pembangunan infrastruktur dan sumber daya manusia yang kompeten masih terbatas di wilayah Indonesia Timur. Ancamannya adalah kondisi pasca pandemi dan teknologi konstruksi yang berkembang pesat. Hasil Analytical Hierarchy Process (AHP) menunjukkan strategi akuisisi unit bisnis baru dianggap sebagai prioritas utama, diikuti dengan ekspansi ke luar Pulau Jawa.
Increasing competition of construction business in Indonesia forces PT Tri Manunggal Karya (PT TMK) to innovate to survive in the construction industry. One way is by having a competitive strategy for its business development. As a holding company, a proper strategy is highly required by PT TMK to open up market opportunities for the company and its subsidiaries and to avoid the risk of business failure and financial losses. This study aims to analyze internal and external factors and analyze the priority strategies for PT TMK development. The analytical methods used were Internal Factor Evaluation (IFE) Analysis, External Factor Evaluation (IFE) Analysis, Strength, Weakness, Opportunity, and Threats (SWOT) Analysis, Analytical Hierarchy Process (AHP) Analysis. The result shows that the external condition of PT TMK is in a high position in responding to opportunities and threats. Its internal figures are in a strong stand in utilizing strengths and overcoming its weaknesses. Opportunity in the company's industry can be concluded because infrastructure development and competent human resources are still limited in the Eastern parts of Indonesia. The threats are post-pandemic conditions and fast-growing construction technology. The result of the Analytical Hierarchy Process (AHP) shows the strategy of acquiring new business units is considered as the main priorities, followed by expansion out of Java Island.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/111727
Appears in Collections:MT - Business

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover.pdf
  Restricted Access
Cover331.24 kBAdobe PDFView/Open
HILAL FIRMANSYAH_K15161056.pdf
  Restricted Access
Fullteks5.28 MBAdobe PDFView/Open
Lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran397.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.