Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/107769
Title: Feline Upper Respiratory Diseases Case Study in Klinik Hewan Cimanggu Indonesia Based on 2019’s Seasons
Other Titles: Studi Kasus Penyakit Saluran Pernapasan Atas di Kucing di Klinik Hewan Cimanggu Indonesia Berdasarkan Musim 2019
Authors: Soesatyoratih, Rr
Sajuthi, Dondin
Ovinis, Lisa Danielle
Issue Date: 2021
Publisher: IPB University
Abstract: Feline upper respiratory tract disease has become very common in cats. The tropical season in Bogor, West Java, Indonesia can affect this disease in the feline population. The aim of this case study was to correlate feline upper respiratory tract disease in vaccinated and unvaccinated cats with Indonesia’s seasons in the year 2019. The method was by collecting data on feline patients’ clinical signs from Klinik Hewan Cimanggu’s annual report. The data was then rearranged into monthly distribution tables. The clinical signs of feline upper respiratory tract diseases were recorded. These clinical signs were flu, sneezing, coughing, shortness of breath and throat inflammation. Indonesia has two seasons, namely the rainy and dry season. This disease occurs frequently from October to March, which is during the rainy season. Apart from the rainy season, there is an increase in air humidity which cause the increase in viability of the virus and an increase in the spread of respiratory viruses. The decrease in cases occurred in May, July and August where these months were included in the dry season, while in April, June and September in the dry season, there were an increase in cases. Another factor that influences the occurrence of the cases other than climate is low immunity due to unvaccinated hosts. Unvaccinated cats have a higher chance of getting infected than vaccinated cats. However, some vaccinated cats were still infected as vaccination does not guarantee full protection from feline upper respiratory tract disease.
Penyakit saluran pernapasan atas pada kucing telah menjadi sangat umum pada kucing. Musim tropis di Bogor, Jawa Barat, Indonesia dapat memengaruhi penyakit ini pada populasi kucing. Studi kasus ini bertujuan untuk mengkorelasikan penyakit saluran pernapasan pada kucing yang divaksinasi dan tidak divaksinasi dikaitkan dengan musim di Indonesia tahun 2019. Metode yang digunakan adalah dengan mengumpulkan data pasien kucing berupa gejala klinis yang tampak yang berasal dari laporan tahunan Klinik Hewan Cimanggu. Data tersebut kemudian disusun kembali menjadi tabel distribusi bulanan. Tanda-tanda klinis penyakit saluran pernapasan pada kucing dicatat. Tanda klinis tersebut adalah flu, bersin, batuk, sesak napas dan radang tenggorokan. Indonesia memiliki dua musim, yaitu musim hujan dan musim kemarau. Kasus penyakit saluran pernapasan banyak terjadi di bulan Oktober sampai Maret dimana di bulan tersebut termasuk musim penghujan. Selain musim hujan terjadi peningkatan kelembaban udara yang menyebabkan terjadinya peningkatan kelangsungan hidup dari virus dan peningkatan penyebaran virus saluran pernafasan. Penurunan kasus terjadi pada bulan Mei, Juli dan Agustus dimana bulan tersebut masuk dalam musim kemarau, sedangkan pada April, Juni dan September di musim kemarau terjadi peningkatan kasus. Faktor lainnya yang memengaruhi terjadinya kasus selain iklim adalah faktor imunitas inang yang rendah yang disebabkan karena inang belum tervaksinasi. Kucing yang tidak divaksinasi memiliki kemungkinan lebih tinggi untuk terinfeksi dibandingkan kucing yang divaksinasi. Namun, beberapa kucing yang divaksinasi masih tertular karena vaksinasi tidak menjamin perlindungan penuh dari penyakit pernapasan.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/107769
Appears in Collections:UT - Veterinary Clinic Reproduction and Pathology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover,Lembar pernyataan,Abstrak,Lembar pengesahan,Prakata dan Daftar Isi.pdf
  Restricted Access
Cover,L762.19 kBAdobe PDFView/Open
B04178021_Lisa Danielle Ovinis.pdf
  Restricted Access
Fullteks647.14 kBAdobe PDFView/Open
Lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran407.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.