Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/106895
Title: Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Keputusan Muzaki Generasi Milenial Membayar Zakat Melalui Lembaga Secara Online (Studi kasus: Dompet Dhuafa Republika dan BAZNAS)
Other Titles: Factors that Influence Millennial Generation Muzaki on Zakat Payment through Online Institution (Dompet Dhuafa case study and BAZNAS)
Authors: Beik, Irfan Syauqi
Sari, Novita Permata
Issue Date: 2021
Publisher: IPB University
Abstract: Generasi milenial memiliki populasi lebih dari 31,3 persen dari penduduk Indonesia. Penggunaan jasa internet meningkat setiap tahunnya hal ini dapat memberikan peluang tersendiri bagi badan atau lembaga zakat dalam merealisasikan potensi zakat dari kalangan milenial. Badan Amil Zakat Nasional (BAZNAS) mengungkapkan penghimpunan dana zakat di Indonesia sebesar 2,8 persen dari potensi zakat nasional sebesar 233,6 triliun rupiah. Penelitian ini bertujuan mengidentifikasi karakteristik responden muzaki generasi milenial yang membayar zakat melalui lembaga secara online pada Dompet Dhuafa dan BAZNAS serta menganalisis faktor-faktor apa saja yang memengaruhi. Penelitian ini menggunakan metode cross tubulation untuk menjawab pertanyaan karaktertik responden dan metode analisis regresi logistik multinomial digunakan untuk mengatahui faktor yang memengaruhi muzaki generasi milenial dalam Membayar zakat melalui lembaga secara online pada Dompet Dhuafa dan BAZNAS. Berdasarkan hasil analisis regresi logistik multinomial variabel penjelas yang berpengaruh signifikan terhadap muzaki generasi milenial yang membayar zakat melalui lembaga secara online pada Dompet Dhuafa adalah variabel pendidikan, kemudahan akses dan usia, sedangkan variabel penjelas yang berpengaruh signifikan terhadap muzaki generasi milenial yang membayar zakat melalui lembaga secara online pada BAZNAS adalah variabel pendidikan, kemudahan akses dan pendapatan.
Millennial generation has a population of more than 31,3 percent of Indonesia's population. The use of internet services increases every year so that the millennial generation can be said to provide its own opportunities in realizing the potential of zakat. Badan Amil Zakat Nasional (BAZNAS) revealed that the collection of zakat funds in Indonesia is 2,8 percent of the national zakat potential of 233,6 trillion rupiah. This study aims to identify the characteristics of respondents and analyze the factors that influence millennial generation muzaki in online zakat through Dompet Dhuafa and BAZNAS. This study used the cross tubulation method to answer the respondent's characteristic questions and the multinomial logistic regression analysis method was used to determine the factors that influence millennial generation muzaki in online zakat through Dhompet Dhuafa and BAZNAS. Based on the results of the multinomial logistic regression analysis, the explanatory variables that have a significant effect on millennial generation muzaki who tithe online through Dompet Dhuafa are the variables of education, ease of access and age, while the explanatory variables that have a significant effect on millennial generation muzaki who tithe online through BAZNAS are the variables of education, ease of access and income.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/106895
Appears in Collections:UT - Syariah Economic

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Novita Permata Sari_H54170002 -signed (watermark).pdf
  Restricted Access
Full Text1.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.