Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/72648
Title: Analisis faktor-faktor yang memengaruhi muzakki dalam membayar zakat: studi kasus kabupaten dharmasraya provinsi sumatera barat
Other Titles: Analysis of factors influencing muzakki in paying zakat: case study kabupaten dharmasraya, west sumatera
Authors: A, Muhammad Findi
Ayyubi, Salahuddin El
Vendi, Riki Okta
Issue Date: 2014
Publisher: Bogor Agricultural University
Abstract: Jumlah masyarakat miskin Kabupaten Dharmasraya pada tahun 2012 adalah sebanyak 17 700 orang. Melihat potensi Kabupaten Dharmasraya, zakat menjadi salah satu solusi yang tepat dalam memutus rantai kemiskinan dengan pola manajemen kelembagaan. Permasalahannya saat ini adalah jumlah zakat yang terkumpul belum maksimal dan masih jauh dari potensi zakat yang seharusnya dapat terkumpul. Penelitian ini menganalisis faktor-faktor yang memengaruhi Muzakki dalam membayar zakat sekaligus menganalisis alasan yang memengaruhi Muzakki dalam memilih tempat zakat.Penelitian ini dilaksanakan di Kabupaten Dharmasraya pada bulan Februari sampai Maret 2014 dengan jumlah responden 50 orang. Metode analisis yang digunakan adalah analisis faktor. Hasil analisis faktor menunjukkan bahwa faktor-faktor yang memengaruhi Muzakki dalam membayar zakat adalah faktor kepuasan, keimanan, kecakapan OPZ, sosialisasi dan publikasi, balasan dan faktor regulasi. Alasan utama Muzakki dalam memilih OPZ dalam berzakat adalah faktor fatwa ulama dan tokoh setempat, selanjutnya karena alasan kemudahan, sedangkan alasan utama Muzakki memberikan zakat langsung kepada mustahik adalah karena kepuasan, kemudahan dan kenyamanan.
Number of poor Community in Dharmasraya district in 2012 are 17 700 peoples. Zakat becomes a potential problem solving in this district for breaking the poverty chain by using management institution. In fact, the number of zakat which have been collected are not in maksimal capacity and have a high differentiation with the potency of zakat. This research analyze factors which affected the muzakki (donatur of zakat) in selecting the organizer for their zakat. This research was conducted in Dharmasraya February to March 2014 the number of those 50 people. The analytical method used is factor analysis. The result of analysis showed that the organizer of zakat should pay more attention for some factors which affected muzakki in paying zakat, that are: satisfaction, faith, capability of OPZ, socialization and publication, reward, and regulation. The main reason of muzakki in selecting the OPZ in paying zakat is the regulation of prominent figure and easiness. While, the main reasons of muzakki for their direct payment to mustahik (receiver of zakat) are the satisfaction and easiness of it.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/72648
Appears in Collections:UT - Economics and Development Studies

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
H14rov.pdf
  Restricted Access
Full text1.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.