Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/72624
Title: Analisis tataniaga telur itik di kabupaten cirebon
Other Titles: Analisys of duck egg marketing in cirebon regency
Authors: Rifin, Amzul
Alfikri, Syafiq
Issue Date: 2014
Publisher: Bogor Agricultural University
Abstract: Jawa Barat merupakan provinsi produsen telur itik terbesar di indonesia. Kabupaten Cirebon merupakan produsen telur itik terbesar ke tiga di Jawa Barat dan memiliki tren produksi telur itik yang terus meningkat. Namun, harga telur itik di Kabupaten Cirebon terus mengalami kenaikan. Pada bulan Januari 2014 kenaikan harga telah mencapai ± 41 persen dari harga pada bulan Juni 2013. Salah satu penyebab utama dari kenaikan harga ini adalah adanya masalah pada tataniaga. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis tataniaga telur itik di Kabupaten Cirebon dilihat dari saluran tataniaga, fungsi-fungsi tataniaga, dan efisiensi tataniaga. Berdasarkan hasil analisis, diketahui bahwa tataniaga telur itik di Kabupaten Cirebon memiliki empat pola saluran pemasaran. Berdasarkan hasil analisis, tataniaga telur itik di Kabupaten Cirebon memiliki empat saluran pemasaran. Nilai marjin tataniaga secara makro terbesar terjadi pada pola tataniaga I (Rp 610), sedangkan nilai marjin secara mikro terbesar dimiliki oleh petani pada pola tataniaga I (Rp 805/butir). Nilai farmer’s share terbesar dimiliki oleh pola tataniaga III (100 persen), kemudian pola tataniaga II-A (92.1 persen). Nilai B/C ratio terbesar dimiliki oleh pedagang pengumpul pada pola tataniga II-B (0.28).
West Java province is the largest producer of duck egg in Indonesia. Cirebon is one of the most important regency that produce duck egg in West Java. Cirebon is the ranked third in duck egg production in West Java and it has an increasing production trend. But, the price of duck egg in cirebon was also increasing. In January 2014, the price was 41 percent higher than the price of June 2013. One of the most influencing thing of this increase is the marketing system problem. This study aims to analize the marketing of duck egg in Cirebon Regency. Analysis of marketing is by analizing the marketing channels, marketing functions, and marketing efficiency. Based on the result of the study, duck egg marketing in cirebon has four channels. The highest value of macro marketing margin is in channel I (Rp 610), and the highest value of micro marketing margin is for the farmer from channel I (Rp 805/item). The highest farmer’s share value is in channel III (100 percent), then channel II-A (92.1 percent). The highest B/C ratio value is for the middleman from channel II-B (0.28).
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/72624
Appears in Collections:UT - Agribusiness

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
H14sal.pdf
  Restricted Access
Full text1.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.