Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/72251
Title: Strategi pemasaran taman wisata alam telaga warna puncak bogor
Other Titles: Marketing strategy colour lake nature park puncak bogor
Authors: Hubeis, Musa
Suciati, Dina Srikandi Wulan
Issue Date: 2014
Publisher: Bogor Agricultural University
Abstract: Taman WisataAlam (TWA) Telaga Warna merupakan sebuah obyek wisata alam yang terletak di kawasan Puncak, Bogor, Jawa Barat. Obyek wisata ini dilatarbelakangi persawahan dan perkampungan penduduk dengan gunung yang menjulang tinggi menambah keindahan panorama alam yang sudah ada. Pengembangan kawasan TWA Telaga Warna sebagai tujuan ekowisata memerlukan strategi pemasaran yang yang tepat untuk pengelolaan ekowisata yang lebih baik. Tujuan dari penelitian yaitu: (1) Mengidentifikasi dan menganalisis faktor internal dan eksternal yang mempengaruhi pengembangan kawasan ekowisata TWA TelagaWarna, (2) Merumuskan strategi pemasaran yang tepat untuk pengembangan ekowisata di TWA Telaga Warna. Strategi TWA Telaga Warna menggunakan metode Internal Factor Evaluation (IFE), External Factor Evaluation (EFE), Strenghts, Weaknesses, Opportunities dan Threats (SWOT), Matriks Internal External (IE) dan Analytical Hirarchy Process (AHP). Hasil analisis menunjukan lima strategi yang dinilai baik, yaitu: (1) Memberikan pelatihan SDM mengenai ekowisa taterpadu, (2) Kerjasama dengan travel agent dengan mempromosikan kekayaan yang ada di TWA Telaga Warna, (3) Penggalan kerjasama sarana dan prasarana dengan berbagai pihak, (4) Menciptakan trend wisata baru berbasis pendidikan, (5) Monitoring dan evaluasi kegiatan yang dilakukan.
Colour Lake Nature Park is a natural tourist attraction located in the Puncak area, Bogor, West Java. The attractions on the back fields and township residents with towering mountains add to the beauty of the scenery there. Development of TWA TelagaWarna region as a destination for ecotourism requires appropriate marketing strategies for better management of ecotourism. The purpose of the study are: (1) Identify and analyze internal and external factors that influence the development of ecotourism TelagaWarna TWA, (2) to formulate appropriate marketing strategies for the development of ecotourism in the TWA color lake . Colour Lake TWA strategy using Internal Factor Evaluation (IFE), External Factor Evaluation (EFE), Strenghts, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT), Matrix Internal External (IE) dan Analytical Hirarchy Process (AHP). The results of the analysis showed that the five strategies are assessed either : (1) provide integrated HR training on ecotourism, (2) cooperation with travel agents to promote the richness of TWA's in Colour Lake, (3) a fragment of facilities and infrastructure cooperation with various parties, (4) creating a new tourism trend based education, (5) monitoring and evaluation activities performed.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/72251
Appears in Collections:UT - Management

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
H14dsw.pdf
  Restricted Access
Full Text1.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.