Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/72034
Title: Strategi komersialisasi produk hasil inovasi melalui Optimalisasi model kerjasama pada badan litbangtan
Other Titles: Prosiding Seminar Hasil-Hasil Penelitian IPB 2011
Authors: Sarma, Ma’mun
Irwanto, A. Kohar
Nugrahani, Nuning
Adriani, Erlita
Issue Date: 2011
Publisher: bogor agricultural university
Abstract: Badan Litbang Pertanian telah menghasilkan 200 inovasi teknologi unggulan, akan tetapi hanya 13 PHI yang dikerjasamakan kepada mitra/investor. Penelitian ini memberikan informasi mengenai upaya peningkatan komersialisasi. Metodologi survei/sensus melalui indepth interview dilakukan terhadap 26 responden yang terdiri dari 15 inventor/peneliti dan 11 mitra/investor. Hasil skor matriks EFE dan IFE (3,03 ; 2,50); dan matriks QSPM pada strategi penyusunan valuasi hasil invensi (7,00). Hasil pembobotan expert choice untuk faktor peningkatan ketersediaan hasil invensi (0,261), dan peningkatan SDM (0,253). Upaya yang dapat dilaksanakan didalam mendukung strategi komersialisasi yaitu: melaksanakan promosi (0.402), menyusun valuasi invensi (0,304) dan melaksanakan pra lisensi (0,294). Aktor utama adalah peneliti/inventor dan pelaksana alih teknologi (0,818). Sedangkan alternatif strategi yaitu meningkatkan PHI yang dilisensikan dan PHI yang diadopsi (0,818). Hasil pengolahan vertikal menunjukkan, peneliti/inventor menjadi aktor yang memiliki bobot tertinggi (0,364) sedangkan alternatif strategi yang perlu diutamakan adalah menyusun valuasi invensi (0,491) dan meningkatkan PHI yang diadopsi (0,388).
Indonesian Agency for Agricultural Research (IAARD) have 200 selective products of innovation/invention, but only 13 inventions that had been commercialized by investors. This study provides information to enhance commercialization. Survey/census to 26 respondents consisting of 15 inventors and 11 investors. Result from EFE and IFE matrix score (3.03; 2.50), and highest result from QSPM matrix on valuation of invention (7.00). Highest weight result from the expert choice for factor to increase the availability of invention (0.261) and factor to increase of HR (0.253). Efforts that can be carried out to support commercialization strategies are implementing promotion (0.402), prepare valuation of invention (0.304) and conduct a pre-license (0.294). The main actor are inventor and implementer of technology transfer (0.818). Alternative strategies that could increase amount of inventions to be commercialize are increase licensed and adopted invention (0.818). From data extraction with vertical processing, highest actor is inventors (0.364) whereas the alternative strategy is to set the valuation of invention (0.491) and increase invention to adopt (0.388).
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/72034
Appears in Collections:Research Proceeding

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ma'mun_dkk_330.pdfAbstract37.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.