Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/55405
Title: | Strategi Pengembangan Kelembagaan Pengelolaan Peningkatan Mutu Sarana Dan Prasarana Pendidikan Dasar di Kabupaten Lampung Barat Institntional Development and Management Strategies for Quality Improvement in the Facilities of Basic Education in West Lampung Regency. |
Authors: | Kolopaking, Lala M. Daryanto, Heny Kuswanti Supandi |
Keywords: | facilities of basic education educational budget the School Committees |
Issue Date: | 2009 |
Publisher: | IPB (Bogor Agricultural University) |
Abstract: | Kondisi sarana dan prasana pendidikan di sekolah-sekolah di Kabupaten Lampung Barat saat ini dirasa masih sangat kurang memadai. Dari 357 Sekolah Dasar (SD) yang terdiri dari 2.460 ruang kelas, 57,27 persen atau 1.409 ruang kelas diantaranya berada dalam kondisi rusak. Hal ini tentunya berpengaruh terhadap kualitas pendidikan khususnya pada tingkat dasar di Kabupaten Lampung Barat. Upaya peningkatan mutu sarana dan prasarana pendidikan telah dilakukan dalam kerangka keIja multipihak dan multi aras, mulai dari Dinas Pendidikan Kabupaten Lampung Barat hingga satuan sekolah. Pelaksanaannya pun merangkum peran masyarakat yang diwadahi dalam organisasi Komite Sekolah. Kajian bertujuan mengenali kelembagaan peningkatan mutu sarana dan prasarana pendidikan dasar yang ada dan permasalahan pelaksanaannya serta menyusun altematif strategi dalam peningkatan mutu sarana dan prasarana pendidikan dasar di Lampung Barat melalui pelibatan masyarakat sebagai komponen utama. Kajian menggunakan strategi studi kasus. Data sekunder melalui studi literatur didapat untuk memahami kondisi kelembagaan yang ada saat ini. Data primer dikumpul melalui pelaksanaanfocus group discussion (FGD) dengan berbagai pihak terkait mulai aras kabupaten hingga satuan sekolah dan komite sekolah untuk menyusun strategi peningkatan mutu sarana prasarana pendidikan dasar ke depan. The educational facilities in the schools of West Lampung are in a very poor condition. There are 357 units of Sekolah Dasar (Elementary School) with 2.460 classrooms, 57.27% (approximately 1.409 classrooms) of which are not appropriate for teaching-learning purposes. The overall condition of the facilities affects the quality of educational services, especially in the basic education in the Regency of West Lampung. Efforts in improving the educational facilities have been made in the multilevel and multi-stakeholder framework, starting from the Dinas Pendidikan Kabupaten Lampung Barat (Educational Services of West Lampung Regency) of the regency level to the school level. A community participation through the institution known as Komite Sekolah (School Committee) is also included to improve the educational facilities. |
URI: | http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/55405 |
Appears in Collections: | MT - Professional Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2009sup1.pdf Restricted Access | Full Text | 4.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Abstract.pdf Restricted Access | Abstract | 411.18 kB | Adobe PDF | View/Open |
BAB I Pendahuluan.pdf Restricted Access | BAB I | 587.55 kB | Adobe PDF | View/Open |
BAB II Tinjauan Pustaka.pdf Restricted Access | BAB II | 750.1 kB | Adobe PDF | View/Open |
BAB III Metode Penelitian.pdf Restricted Access | BAB III | 553.48 kB | Adobe PDF | View/Open |
BAB IV Kondisi Pendidikan Kabupaten Lampung Barat.pdf Restricted Access | BAB IV | 1.26 MB | Adobe PDF | View/Open |
BAB V Pemetaan Kelembagaan dan Peran.pdf Restricted Access | BAB V | 765.34 kB | Adobe PDF | View/Open |
BAB VI Perumusan Strategi dan Program.pdf Restricted Access | BAB VI | 748.66 kB | Adobe PDF | View/Open |
BAB VII Penutup.pdf Restricted Access | BAB VII | 348.8 kB | Adobe PDF | View/Open |
Cover.pdf Restricted Access | Cover | 286.4 kB | Adobe PDF | View/Open |
Daftar Pustaka.pdf Restricted Access | Daftar Pustaka | 375.15 kB | Adobe PDF | View/Open |
Lampiran.pdf Restricted Access | Lampiran | 553.74 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.