Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/55376
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSinaga,Bonar M.
dc.contributor.advisorKusnadi,Nunung
dc.contributor.advisorSardjadidjaja,Rukman
dc.contributor.authorSumas, Sugiarto
dc.date.accessioned2012-06-28T04:47:05Z
dc.date.available2012-06-28T04:47:05Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/55376
dc.description.abstractHuman Development Index (HDI) as a proxy for performance of human development has been recognized at national and international. Indonesia which has a nominal value of 72.9 in human development index within the scale of 0 to 100 is under the intermediate group (50 > HDI < 80) and ranked at the 111th level in the world, in year 2009. At the national level, the human development index in each province shows some disparities between provinces from year to year. If this phenomenon allowed then could make a social jealousy and a disintegration of the nation. This study has successfully formulated a panel method of simultaneous equations as a tool in formulating fiscal policy to increase a human development index as well as to ensure equal distribution of the development. The result of 5 years data analysis year 2004 through year 2008 is showed that a fiscal policy through education and health sector expenses has a causal relationship to human development index, but with a minimum impact. The most efective fiscal policy used to improve the human development index is through an effort aimed to improve people's purchasing power. The forecast’s results are indicated that the Indonesian millennium development goals of year 2015 can not being achieved. Efforts for improving human development index must be supported by an affirmative policy in order to reduce development gap among regions in Indonesia.en
dc.description.abstractIndeks Pembangunan Manusia (IPM) sebagai proksi kinerja pembangunan manusia telah diakui secara nasional maupun internasional. Indonesia dengan nilai nominal indeks pembangunan manusia 72.9 dalam skala 0 sampai 100 termasuk kedalam kelompok menengah (50 > IPM < 80) dan berada pada peringkat ke 111 di dunia pada tahun 2009. Dalam lingkup nasional, dari tahun ke tahun indeks pembangunan manusia masing-masing provinsi menunjukkan disparitas antar provinsi. Fenomena ini apabila dibiarkan akan menimbulkan kecemburuan sosial yang dapat memicu disintegrasi bangsa. Studi ini telah berhasil memformulasikan model persamaan simultan dengan metode panel yang layak digunakan untuk keperluan simulasi maupun peramalan dampak kebijakan fiskal terhadap indeks pembangunan manusia dalam rangka pemerataan pembangunan. Hasil analisis data selama 5 tahun dari tahun 2004 sampai dengan tahun 2008 menunjukkan bahwa kebijakan fiskal melalui sektor pendidikan dan sektor kesehatan mempunyai hubungan kausalitas terhadap indeks pembangunan manusia meskipun dampaknya kecil. Kebijakan fiskal dalam rangka peningkatan indeks pembangunan manusia yang paling efektif adalah melalui upaya yang diarahkan untuk meningkatkan kemampuan daya beli masyarakat. Hasil ramalan mengindikasikan bahwa tujuan pembangunan milenium Indonesia tahun 2015 tidak dapat dicapai. Upaya untuk meningkatkan indeks pembangunan manusia harus disertai dengan kebijakan afirmatif sebagai upaya mengurangi kesenjangan pembangunan antar daerah di Indonesia.
dc.publisherIPB (Bogor Agricultural University)
dc.subjectBogor Agricultural University (IPB)en
dc.subjectFiscal Policyen
dc.subjectHuman Developmenten
dc.subjectHuman Development Indexen
dc.titleDampak kebijakan fiskal sektor pendidikan dan sektor kesehatan terhadap indeks pembangunan manusia di Indonesiaen
dc.titleImpact of fiscal policy for education and health sectors on human development index in Indonesia
Appears in Collections:DT - Economic and Management

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2012ssu.pdf
  Restricted Access
full text1.68 MBAdobe PDFView/Open
ABSTRACT.pdf
  Restricted Access
Abstract286.39 kBAdobe PDFView/Open
BAB I PENDAHULUAN.pdf
  Restricted Access
BAB I364.79 kBAdobe PDFView/Open
BAB II TINJAUAN PUSTAKA.pdf
  Restricted Access
BAB II331.31 kBAdobe PDFView/Open
BAB III KERANGKA TEORITIS.pdf
  Restricted Access
BAB III449.94 kBAdobe PDFView/Open
BAB IV METODOLOGI PENELITIAN.pdf
  Restricted Access
BAB IV420.56 kBAdobe PDFView/Open
BAB V GAMBARAN UMUM.pdf
  Restricted Access
BAB V645.14 kBAdobe PDFView/Open
BAB VI MODEL INDEKS PEMBANGUNAN MANUSIA _ HASIL ANALISIS PARSIAL PERSAMAAN STRUKTURAL.pdf
  Restricted Access
BAB VI416.64 kBAdobe PDFView/Open
BAB VII RAMALAN DAMPAK KEBIJAKAN FISKAL SEKTOR PENDIDIKAN DAN SEKTOR KESEHATAN TERHADAP INDEKS PEMBANGUNAN MANUSIA TAHUN 2013-2015.pdf
  Restricted Access
BAB VII370.55 kBAdobe PDFView/Open
BAB VIII KESIMPULAN DAN IMPLIKASI KEBIJAKAN.pdf
  Restricted Access
BAB VIII337.24 kBAdobe PDFView/Open
cover.pdf
  Restricted Access
Cover290.27 kBAdobe PDFView/Open
DAFTAR PUSTAKA.pdf
  Restricted Access
Daftar Pustaka289.57 kBAdobe PDFView/Open
LAMPIRAN.pdf
  Restricted Access
Lampiran539.06 kBAdobe PDFView/Open
RINGKASAN.pdf
  Restricted Access
Ringkasan292.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.