Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/55150
Title: | Effectivity of roadside vegetation structure in reducing lead particles emitted by motor vehicle (case study of Acacia mangium Greenbelt, Jagorawi Highway) Efektivitas struktur jalur hijau jalan dalam mereduksi partikel timbal dari emisi kendaraan bermotor (studi kasus jalur hijau Acacia mangium, Jalan Tol Jagorawi) |
Authors: | Kusmana, Cecep Nasrullah, Nizar Prasetyo, Lilik Budi Hermawan, Rachmad |
Keywords: | Bogor Agricultural University (IPB) Pb particle roadside vegetati adsorption |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | IPB (Bogor Agricultural University) |
Abstract: | Structure of roadside vegetation was assumed to have effects in reducing lead concentration in the air. One of the structure factors was width of roadside vegetation. Difference of width of roadside vegetation had an implication on difference of another structures. The objectives of the research were: (a) to determine relationship between lead particle concentration emitted by motor vehicle with decrease of lead particle concentration in the air; (b) to determine effective width of roaside vegetation in reducing lead particle concentration in the ambient air; (c) to determine the pattern Pb particle adsorption of leaves in roadside vegetations; (d) to recognize spatial dispersion pattern of Pb particle concentration in the air surrounding the roadside vegetation. Air samples to analyze the concentration of Pb particles in the air were collected on four collection points: point emission (roadside), 5 m, 15 m and 30 m behind the roadside vegetation; air samples were also collected from an openspace plot. Leaves samples were taken from the front and back part of the canopies of three trees from each of the first three rows of the roadside vegetation. The samples were used to determine the pattern of Pb particles adsorption. Kriging interpolation method using software Arc GIS 9.3.1 was used to recognize dispersion pattern of Pb particle. The results showed that difference of tree row number affected the decrease of Pb particle concentration; the more the number of tree rows, the greater the decrease of Pb particle concentration. Two plant rows of roadside vegetation had same capability with more two plant rows of roadside vegetation in reducing Pb particle concentration. Roadside vegetation width of 9 m and 17 m had a same capability in reducing lead particle concentration in the air. Pb particle concentration on leaves decrease with the increasing distance from emission sources. Isopleth of spatial dispersion of Pb particle concentration decrease gradually from emission source Kualitas lingkungan udara di perkotaan cenderung mengalami penurunan terutama disebabkan oleh aktivitas transportasi. Kendaraan bermotor memberikan kontribusi 60-70 % dari total zat pencemar di udara. Salah satu polutan yang diemisikan dari kendaraan bermotor berbahan bakar bensin adalah timbal (Pb). Timbal yang masuk ke dalam tubuh manusia mempunyai efek negatif terhadap kesehatan. Jalur hijau merupakan agen pertama yang berfungsi sebagai penyaring polutan udara dari emisi kendaraan bermotor dan penyangga untuk daerah di belakangnya. Penelitian peranan vegetasi perkotaan dalam mereduksi partikulat telah dilakukan oleh peneliti sebelumnya, tetapi belum mengkaji perbedaan struktur jalur hijau secara sistematis dan bersamaan terhadap keefektifannya dalam mereduksi emisi partikel timbal. Penelitian ini tidak mendisain faktorfaktor struktur jalur hijau, tetapi memanfaatkan jalur hijau yang sudah ada, maka dilakukan pembatasan pada faktor yang dikaji. Kajian difokuskan pada perbedaan lebar jalur hijau jalan. Tujuan dari penelitian adalah: (1) mengkaji hubungan antara konsentrasi partikel timbal yang berasal dari emisi kendaraan bermotor dengan besarnya penurunan konsentrasi partikel timbal udara setelah melalui jalur hijau jalan; (2) mengkaji lebar jalur hijau jalan yang efektif dalam menurunkan konsentrasi partikel timbal udara dari emisi kendaran bermotor; (3) mengkaji pola jerapan timbal oleh jalur hijau jalan; (4) mengkaji pola spasial sebaran partikel timbal udara di sekitar jalur hijau jalan. Struktur utama jalur hijau yang digunakan untuk mengkaji perbedaan keefektifan dalam mereduksi partikel timbal adalah lebar jalur hijau. Oleh karena itu perlu dicari plot-plot penelitian yang mewakili perbedaan lebar jalur hijau. Pada penelitian ini dibatasi pada tiga lebar jalur hijau. Untuk membedakan lebar jalur hijau di lapangan, maka digunakan jumlah baris yaitu : (1) satu baris; (2) dua baris; (3) lebih dari dua baris. Disamping itu, juga ditambah satu jalur berupa jalur terbuka (tanpa vegetasi). Lokasi tersebut terletak pada km 25 sampai dengan 28+600 Jalan Tol Jagorawi arah dari Bogor-Jakarta. |
URI: | http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/55150 |
Appears in Collections: | DT - Forestry |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.