Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/52388
Title: Perilaku Komunikasi Pemasaran Pembeli Ikan Hias (Kasus Pusat Pengambangan dan Pemasaran Ikan Hias : Raiser Cibinong, Bogor)
Behaviour of oriental fish buyers marketing communication (Case Center Development and Marketing of Oriental Fish: Cibinong Raiser, Bogor)
Authors: Lumintang, Richard W.E
Adiguna, Wira
Keywords: characteristic of buyers
marketing communication
buyers behavior
Bogor Agricultural University (IPB)
Issue Date: 2011
Abstract: This study analyzed the relationship of marketing communication in consumer behavior in Cibinong Raiser. The purpose of this study were, 1). To identify the characteristics of ornamental fish buyer, 2). To analyse the relationship among the behavior characteristics of buyers aquarium fish buyer, and 3). To analyse the implementation of relationship marketing communication with buyer behavior or oriental fish in Cibinong Raiser. This study uses a quantitative approach as the primary data, and supported by qualitative data as supporting data. The results of this study, there was correlation between internal and external factor on the behavior of ornamental fish buyers in Cibinong Raiser. The results showed that there is a significant correlation between internal factors or characteristics of buyers with the buyer behavior of ornamental fish. Internal factors respondents strong influence on the level of knowledge, attitudes and actions. There was a significant correlation between external factors or marketing communication that do Cibinong Raiser with the behavior of ornamental fish buyers. Research showed that the diversity of the promotion mix and frequency of marketing communications conducted fairly strong influence on the level of knowledge, attitudes and action of buyers in Cibinong Raiser.
Tujuan penelitian adalah (1) mengidentifikasi karakteristik pembeli ikan hias, (2) menganalisis hubungan karakteristik pembeli dengan perilaku pembeli ikan hias dan (3) menganalisis hubungan pelaksanaan komunikasi pemasaran dengan perilaku pembeli ikan hias di Raiser Cibinong. Penelitian dilaksanakan di Pusat Pengembangan dan Penelitian Ikan Hias atau biasa disebut Raiser Cibinong, Bogor. Pemilihan lokasi dilakukan secara sengaja karena Raiser Cibinong didirikan untuk mengembangkan industri ikan hias nasional dalam pengembangan produk ikan hias, pemasaran ikan hias dan riset ikan hias. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif sebagai data primer, dan didukung dengan data kuanlitatif sebagai data sekunder atau data pendukung. Hasil penelitian ini menunjukkan adanya hubungan antara faktor internal dan faktor eksternal terhadap perilaku pembeli ikan hias di Cibinong Raiser. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara faktor internal atau karakteristik pembeli yang terdiri dari usia, pendapatan, frekuensi membeli dan motivasi membeli. Faktor internal responden berpengaruh kuat terhadap tingkat pengetahuan, sikap dan tindakan. Terdapat hubungan signifikan antara faktor eksternal atau komunikasi pemasaran yang dilakukan Cibinong Raiser dengan perilaku pembeli ikan hias. Penelitian membuktikan bahwa keberagaman jenis bauran promosi dan frekuensi komunikasi pemasaran yang dilakukan Cibinong Raiser berpengaruh cukup kuat terhadap tingkat pengetahuan, sikap dan tindakan pembeli ikan hias di Cibinong Raiser.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/52388
Appears in Collections:UT - Communication and Community Development

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
I11wad.pdf
  Restricted Access
Full text1.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.