Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/52373
Title: Analisis Pengetahuan, Persepsi dan Perilaku Mahasiswa Tingkat Persiapan Bersama (TPB) IPB dalam Pembelian Nada Sambung
nalysis of Knowledge, Perception and Ring Back Tone Purchasing Behavior by First Year Students of IPB.
Authors: Djamaludin,M. D.
Herawati,Tin
Ardiansyah, Rheza
Keywords: consumer’s knowledge
perception toward product
purchasing behavior
Bogor Agricultural University (IPB)
Issue Date: 2011
Abstract: Music pyracy is one problem that cannot be totally fixed yet. The existance of Ring Back Tone (RBT) gives a new hope for better way of music appreciation. RBT is substituter of the standard tone shows that calling proccess is waiting for an answer. A huge number of RBT’s usage as a telecommunication service misused by some tricky producer. YLKI (Indonesian consumer board foundation) said that telecommunication service is a topic that complained by many consumers. The aim of this research was to analyze the knowledge, perception and ring back tone’s purchasing behavior by first year student of IPB. This cross-sectional study designed research was located in Bogor Agricultural University on March until Juli 2011. The amount of sample in this study is 36 IPB’s first year (TPB) students who were activated ring back tone at the time user’s survey was held. Result showed that sample’s knowledge about ring back tone is in a peak stage. Meanwhile, perception toward ring back tone rate is in a less agree level. Ring back tone’s purchasing behavior is influenced by sample’s perception toward it (p<0,01).
Pembajakan terhadap karya musik yang merugikan banyak pihak, hingga saat ini belum secara total diberantas. Kemunculan Ring Back Tone (RBT) atau nada sambung menjadi titik terang peningkatan nilai apresiasi masyarakat terhadap karya musik. Nada sambung adalah nada pengganti nada standar yang digunakan sebagai tanda bahwa proses pemanggilan sedang dalam kondisi menunggu jawaban dari nomor yang dipanggil. Besarnya pangsa pasar produk nada sambung sebagai bagian dari jasa telekomunikasi terkadang dimanfaatkan oleh beberapa produsen untuk berbuat curang. Pengaduan tentang jasa telekomunikasi menduduki ranking pertama pengaduan yang diterima Yayasan Lembaga Konsumen Indonesia (YLKI). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengetahuan, persepsi dan perilaku mahasiswa Tingkat Persiapan Bersama (TPB) IPB dalam pembelian nada sambung. Penelitian dengan desain cross-sectional study ini dilaksanakan di Institut Pertanian Bogor pada bulan Maret hingga Juli 2011. Jumlah contoh dalam penelitian ini adalah 36 orang mahasiswa Tingkat Persiapan Bersama (TPB) IPB yang mengaktifkan nada sambung saat survey pengguna nada sambung dilakukan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tingkat pengetahuan contoh ada di tingkat tertinggi. Sementara itu, persepsi terhadap nada sambung berada pada tingkat ”kurang setuju”. Perilaku pembelian nada sambung contoh dipengaruhi oleh persepsinya terhadap nada sambung (p<0,01).
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/52373
Appears in Collections:UT - Family and Consumer Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
I11rar.pdf
  Restricted Access
Full text796.5 kBAdobe PDFView/Open
Abstract_ I11rar.pdf
  Restricted Access
Abstract335.42 kBAdobe PDFView/Open
BAB I Pendahuluan_ I11rar.pdf
  Restricted Access
BAB I361.92 kBAdobe PDFView/Open
BAB II Tinjauan Pustaka_ I11rar.pdf
  Restricted Access
BAB II428.09 kBAdobe PDFView/Open
BAB III Kerangka Pemikiran_ I11rar.pdf
  Restricted Access
BAB III351.11 kBAdobe PDFView/Open
BAB IV Metode Penelitian_ I11rar.pdf
  Restricted Access
BAB IV486.3 kBAdobe PDFView/Open
BAB V Hasil dan Pembahasan_ I11rar.pdf
  Restricted Access
BAB V683.1 kBAdobe PDFView/Open
BAB VI Simpulan_ I11rar.pdf
  Restricted Access
BAB VI337.31 kBAdobe PDFView/Open
Cover_ I11rar.pdf
  Restricted Access
Cover343.19 kBAdobe PDFView/Open
Daftar Pustaka_ I11rar.pdf
  Restricted Access
Daftar Pustaka347.33 kBAdobe PDFView/Open
Lampiran_ I11rar.pdf
  Restricted Access
Lampiran770.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.