Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/52267
Title: Conformity Assessment Of Food Products Advertisements In Newspaper Against Legislation
Kajian Kesesuaian Iklan Produk Pangan di Media Cetak Terhadap Peraturan Perundang-undangan
Other Titles: Studi Kasus pada majalah Ayah Bunda, Femina dan Kartini serta tabloid Nova dan Nakita pada periode penerbitan Januari – Desember 2009
Case Studies on Ayahbunda, Femina and Kartini Magazine, Nova and Nakita In The Period January – December 2009
Authors: Hariyadi, Purwiyatno
Kusnandar, Feri
Gardenia, Dini
Keywords: Bogor Agricultural University (IPB)
Issue Date: 2011
Abstract: One important aspect of food control is food labeling and advertising control. In Indonesia, control for the food advertising is done by National Agency of Drug and Food Control (NADFC). Based on our data, many adverstisement of food products do not comply with the formal regulation on labelling and advertising. . Analysis on 925 advertisements collected, 507 of advertisements (55%) were comply with the requirement and 418 of advertisements were not comply with the requirement. Among 425 of advertisements which were not comply with requirement complementary breast feeding (50,59%) were the most dominant, followed by soft drink (13,41%), and milk and its processed product (11,7%). The most dominant category of violations is an advertisement that containing incorrect and misleading information related to nutrition, health benefits and food safety (72,86%).
Salah satu hak konsumen dalam mengkonsumsi suatu produk pangan adalah memperoleh informasi yang benar dan tidak menyesatkan. Terkait hal tersebut, iklan produk pangan dituntut untuk memberikan informasi tentang suatu produk secara benar dan tidak menyesatkan. Kebutuhan pangan semakin bertambah seiring jumlah penduduk yang semakin besar. Hal tersebut membawa tuntutan sekaligus keuntungan tersendiri bagi industri pangan agar dapat menghasilkan produk pangan yang beraneka ragam dalam rangka memenuhi kebutuhan konsumen. Hal tersebut mengakibatkan persaingan antar industri pangan yang selalu terjadi dalam menghasilkan produk pangan yang dapat disukai dan diterima oleh konsumen. Produk pangan yang diluncurkan oleh produsen ke pasar kemudian diinformasikan dan diperkenalkan kepada konsumen melalui iklan. Oleh karena itu, produsen pangan selalu berkompetisi dalam meningkatkan brand awareness produk pangannya melalui iklan. Iklan dalam kedudukannya adalah sebagai usaha promosi produk yang ditujukan untuk merangsang perhatian, persepsi, sikap, dan perilaku konsumen sedemikian rupa sehingga konsumen tertarik untuk membeli dan mengkonsumsi produk yang diiklankan. Iklan merupakan salah satu strategi pemasaran setiap perusahaan, agar produk dapat cepat dikenal dan diterima masyarakat.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/52267
Appears in Collections:MT - Professional Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2011dga.pdf
  Restricted Access
Full Text557.43 kBAdobe PDFView/Open
Abstract.pdf
  Restricted Access
Abstrak289 kBAdobe PDFView/Open
BAB I Pendahuluan.pdf
  Restricted Access
Bab I286.84 kBAdobe PDFView/Open
BAB II Tinjauan Pustaka.pdf
  Restricted Access
Bab II314.49 kBAdobe PDFView/Open
BAB III Metodologi Penelitian.pdf
  Restricted Access
Bab III290.18 kBAdobe PDFView/Open
BAB IV Hasil dan Pembahasan.pdf
  Restricted Access
Bab IV375.93 kBAdobe PDFView/Open
BAB V Kesimpulan dan Saran.pdf
  Restricted Access
Bab V287.02 kBAdobe PDFView/Open
Cover.pdf
  Restricted Access
Cover298.97 kBAdobe PDFView/Open
Daftar Pustaka.pdf
  Restricted Access
Daftar Pustaka281.88 kBAdobe PDFView/Open
Lampiran.pdf
  Restricted Access
Lampiran381.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.