Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/170578
Title: Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Minat Kunjung dan Penerimaan Wisata Edukasi Bodogol EduFarm Kabupaten Sukabumi
Other Titles: Marketing Strategy to Increase Visitor Interest and Revenue of Educational Tourism at Bodogol EduFarm Sukabumi Regency
Authors: Atmakusuma, Juniar
Farizan, Fajrina Nur
Issue Date: 2025
Publisher: IPB University
Abstract: Jumlah kunjungan wisata edukasi Bodogol EduFarm pada periode Januari hingga Juni 2024 tidak mengalami peningkatan atau aktivitas kunjungan. Kondisi ini disebabkan oleh kurang optimalnya promosi yang dilakukan. Oleh karena itu, diperlukan strategi promosi efektif untuk meningkatkan minat kunjung dan penerimaan terhadap wisata edukasi. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi karakteristik pengguna Instagram, menganalisis pengaruh media Instagram terhadap minat kunjung, serta mengevaluasi efektivitas promosi melalui Instagram menggunakan analisis R/C Ratio dan anggaran parsial. Metode yang digunakan meliputi, analisis statistik deskriptif, regresi linier berganda, R/C Ratio, dan analisis anggaran parsial. Hasil penelitian menunjukkan bahwa variabel 4C berpengaruh positif dan signifikan meningkatkan minat kunjung dengan nilai signifikansi <0,05. Selain itu, nilai R/C Ratio meningkat menjadi 1,05, naik sebesar 0,58, dengan tambahan keuntungan sebesar Rp 15.662.404. Temuan ini menunjukkan bahwa pemanfaatan Instagram sebagai media promosi terbukti efektif dalam meningkatkan minat kunjung dan penerimaan dari wisata edukasi Bodogol EduFarm.
The number of visits to the children’s educational tourism program at Bodogol EduFarm from January to June 2024 showed no increase or activity. This condition was caused by suboptimal promotional efforts. Therefore, an effective promotional strategy is needed to increase visitor interest and revenue from the children’s educational tourism program. This study aims to identify the characteristics of Instagram users, analyze the influence if Instagram on visit interest, and evaluate the effectiveness of promotion through Instagram using the R/C Ratio and partial budget analysis. The methods used include descriptive statictical analysis, multiple linear regression, R/C Ratio, and partial budget analysis. The results show that the 4C variabels have a positive and significant effect on visit interest, with a significance value of <0,05. Furthermore, the R/C Ratio increased to 1,05, up by 0,58, with an additional profit of IDR 15.662.404. These findings indicate that utilizing Instagram as a promotional medium has proven effective in increasing visitor interest and revenue from the children’s educational tourism program at Bodogol EduFarm.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/170578
Appears in Collections:UT - Agribusiness Management

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_J1310211030_92399cefe29949e18b290c2b382d5262.pdfCover2.27 MBAdobe PDFView/Open
fulltext_J1310211030_98b862407eb24f64a0b106af774b4913.pdf
  Restricted Access
Fulltext3.23 MBAdobe PDFView/Open
lampiran_J1310211030_a36732fb60244180b6c1b7da0e72e763.pdf
  Restricted Access
Lampiran2.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.