Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/169331
Title: Komunikasi Pembelajaran Pengembangan Usaha Peternakan Melalui Video Youtube
Other Titles: INSTRUCTIONAL COMMUNICATION FOR LIVESTOCK BUSINESS DEVELOPMENT THROUGH YOUTUBE VIDEOS
Authors: Muljono, Pudji
Sarwoprasodjo, Sarwititi
Herawati, Tin
Arlena, Wenny Maya
Issue Date: 2025
Publisher: IPB University
Abstract: Penelitian ini menganalisis dinamika komunikasi pembelajaran dalam pengembangan usaha peternakan melalui platform Youtube, dengan fokus pada tiga kanal utama: Oasis Moslem Society, Capcapung, dan Jagad Tani TV. Melalui analisis sentimen terhadap interaksi pengguna dan konten video, serta wawancara mendalam dengan informan kunci, penelitian ini mengungkap pola-pola signifikan dalam diseminasi pengetahuan peternakan melalui media digital. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis konten kualitatif dengan menganalisis komentar dari konten video tentang pengembangan peternakan khususnya kambing. Dalam penelitian ini, analisis konten dilakukan pada komentar konter video Youtube. Analisis konten kualitatif pada komentar konten video Youtube adalah metode sistematis yang bertujuan untuk memahami makna, tema, atau pola yang muncul dari interaksi pengguna di kolom komentar. Hasil analisis menunjukkan karakteristik yang berbeda pada masing-masing kanal. Oasis Moslem Society menunjukkan dominasi sentimen positif 59,2 persen dengan fokus pada konten inspiratif dan motivasional. Capcapung memperlihatkan kecenderungan kuat pada sentimen netral 53,4 persen dengan penekanan pada aspek teknis dan edukatif. Sementara Jagad Tani TV menampilkan distribusi seimbang antara sentimen positif 43,7 persen dan netral 44,8 persen, mencerminkan integrasi efektif antara konten inspiratif dan edukatif. Temuan penelitian mengindikasikan bahwa efektivitas komunikasi pembelajaran dalam media digital tidak hanya bergantung pada kualitas informasi teknis, tetapi juga pada kemampuan mengintegrasikan aspek motivasional dengan konten edukatif. Penelitian ini memberikan kontribusi penting bagi pemahaman tentang peran media sosial dalam mendukung pengembangan usaha peternakan, sekaligus menyoroti pentingnya pendekatan multi-dimensi dalam komunikasi pembelajaran digital. Proses pengembangan usaha peternakan melalui video Youtube tidak berakhir setelah peternak mengimplementasikan pengetahuan yang diperoleh. Keberhasilan dari teknik yang diterapkan harus terus dievaluasi untuk memastikan efektivitasnya dalam jangka panjang. Dengan pembelajaran yang terus berkelanjutan melalui media sosial, peternak akan terus memperbaiki dan menyempurnakan praktik mereka, beradaptasi dengan perubahan dan tantangan yang ada, serta berkontribusi pada perkembangan usaha peternakan mereka. Dengan demikian proses pengembangan usaha peternakan melalui video Youtube berlangsung dalam beberapa tahapan: penyerapan pengetahuan, interaksi dan refleksi melalui komentar, penerapan teknik dalam praktek, serta evaluasi dan pembelajaran berkelanjutan. Proses ini didukung oleh teori Social Learning Theory dan Social Cognitive Theory, yang menjelaskan bagaimana observasi, imitasi, serta keyakinan diri mempengaruhi pembelajaran dan penerapan pengetahuan dalam konteks usaha peternakan. Dengan adanya komunikasi pembelajaran yang efektif melalui video, peternak kambing dapat memperluas wawasan mereka, meningkatkan keterampilan, dan mengembangkan usaha mereka lebih efisien. Proses ini menciptakan lingkungan belajar yang dinamis dan mendukung pengembangan usaha peternakan yang lebih berkelanjutan. Dengan demikian, kolom komentar bukan hanya sebagai tempat untuk memberikan respons, tetapi juga sebagai ruang diskusi yang memperkaya proses pembelajaran. Ini memberikan kesempatan bagi pembuat konten untuk menyesuaikan atau memberikan klarifikasi, serta memungkinkan peternak lain untuk berbagi pengalaman dan solusi terhadap masalah yang dihadapi.
This dissertation investigates the dynamics of instructional communication in the development of livestock businesses through the Youtube platform, focusing on three prominent channels: Oasis Moslem Society, Capcapung, and Jagad Tani TV. Employing sentiment analysis of user interactions and video content, alongside in-depth interviews with key informants, the study reveals significant patterns in the dissemination of livestock knowledge via digital media. The research aims to address the following research questions: (1) How does the instructional communication process in livestock farming take place through the comment sections of video content on the Youtube social media platform? (2) How are farmers motivated by Youtube video content? (3) What is the appropriate instructional model for developing livestock enterprises? The research employs a qualitative content analysis approach, specifically examining user comments on Youtube videos related to goat farming and livestock development. This method enables a systematic exploration of the meanings, themes, and patterns that emerge from user interactions in the comment sections of the selected videos. The findings indicate distinct characteristics across each channel. Oasis Moslem Society is dominated by positive sentiment (59.2%), focusing on inspirational and motivational content. Capcapung exhibits a strong tendency toward neutral sentiment (53.4%), emphasizing technical and educational aspects. In contrast, Jagad Tani TV displays a balanced distribution between positive (43.7%) and neutral (44.8%) sentiments, reflecting an effective integration of inspirational and instructional content. The study highlights that the effectiveness of instructional communication in digital media is influenced not only by the quality of technical information but also by the integration of motivational elements. This research contributes significantly to understanding the role of social media in supporting livestock business development and underscores the importance of a multidimensional approach in digital learning communication. Livestock business development through Youtube videos does not end once farmers apply the knowledge they acquire. The success of implemented techniques must be continually evaluated to ensure long-term effectiveness. Ongoing learning through social media allows farmers to refine and enhance their practices, adapt to evolving challenges, and contribute to the sustainable growth of their enterprises. This development process unfolds in several stages: knowledge absorption, interaction and reflection through comments, practical application of techniques, and continuous evaluation and learning. It is supported by Social Learning Theory and Social Cognitive Theory, which explain how observation, imitation, and self-efficacy influence learning and the application of knowledge in the context of livestock entrepreneurship. Through effective instructional communication via video content, goat farmers can broaden their insights, improve their skills, and develop their businesses more efficiently. This creates a dynamic learning environment that supports the sustainable development of livestock enterprises. The comment sections serve not only as platforms for response but also as interactive forums that enrich the learning process. They provide opportunities for content creators to adjust or clarify their messages and for fellow farmers to share experiences and solutions to common challenges.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/169331
Appears in Collections:DT - Human Ecology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_I362190101_f19df5bc38c54706b8b5b4370e5cd70f.pdfCover337.73 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_I362190101_37418b71d7d0498189a8d75231ef94b0.pdf
  Restricted Access
Fulltext2.02 MBAdobe PDFView/Open
lampiran_I362190101_954426449f66427b9ffbd18456db6582.pdf
  Restricted Access
Lampiran205.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.