Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/168582| Title: | Efektivitas Kampanye Digital dalam Meningkatkan Engagement Pelanggan : Studi Pada Brand Jilbrave di Media Sosial Instagram |
| Other Titles: | The Effectiveness of Digital Campaigns in Increasing Customer Engagement: A Study of the Jilbrave Brand on Instagram Social Media |
| Authors: | Pranata, Rici Tri Harpin Mulyono Khansa, Siti Hasna Al |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | IPB University |
| Abstract: | Kemajuan digital telah memberikan perubahan yang tak terelakkan. Cara
kita berkomunikasi secara fundamental telah diubah oleh teknologi, yang
membawa banyak peluang sekaligus tantangan baru. Perubahan ini tidak hanya
terjadi di dunia pribadi, tetapi juga di dunia profesional. Pada era digital yang
semakin berkembang, penggunaan media sosial telah menjadi salah satu alat utama
bagi perusahaan untuk berinteraksi dengan pelanggan dan membangun hubungan
yang lebih dekat. Pada beberapa tahun terakhir, pergeseran dramatis terjadi
dalam perilaku konsumen, mereka mulai menggunakan Internet untuk memenuhi
berbagai kebutuhan dan mencari informasi dengan berbagai situs media sosial
ekspresif, pada situasi ini komunitas berkembang dan populasi semakin terhubung.
Brand Jilbrave, sebagai salah satu brand fashion ternama di Indonesia, telah
memanfaatkan media sosial, terutama Instagram, untuk menjalankan kampanye
digital dengan tujuan meningkatkan engagement pelanggan. Media sosial tidak
hanya digunakan untuk memperkenalkan produk baru dan promosi, tetapi juga
untuk menciptakan hubungan yang lebih personal dengan pelanggan.
Melalui penelitian ini, diharapkan dapat ditemukan berbagai faktor yang
mempengaruhi keberhasilan kampanye digital dalam meningkatkan engagement
pelanggan. Dengan tujuan yaitu untuk menjelaskan strategi kampanye digital
yang dilakukan oleh brand Jilbrave pada media social Instagram dan menjelaskan
seberapa efektif kampanye digital yang dilakukan oleh brand Jilbrave dalam
meningkatkan engagement pelanggan di Instagram. Metode yang digunakan
dalam penelitian ini adalah mix method dengan desain sequential explanatory
yaitu pendekatan kuantitatif yang didukung dengan metode kualitatif. Pendekatan
kuantitatif dilakukan melalui analisis terhadap insight media sosial Instagram
seperti like, comment, dan share, untuk hasil data dengan metode kualitatif sebagai
pendukung dan pelengkap data kuantitatif yang didapat dari hasil wawancara.
Setelah melakukan analisis kuantitatif, peneliti mendapatkan hasil bahwa
kampanye digital yang dilakukan oleh brand Jilbrave menunjukan kualitas
engagement rate konten kampanye tersebut ada pada level high engagement rate
dengan nilai engagement rate > 1,54 % artinya dalam meningkatkan engagement
pelanggan melalui media sosial Instagram dapat memiliki nilai rata-rata
Engagement rate yang sesuai standar. Dapat disimpulkan bahwa kampanye digital
yang dijalankan brand Jilbrave sudah efektif dengan faktor yang paling
berpengaruh menggunakan influencer marketing dan Key Opinion Leader (KOL). Digital progress has brought about inevitable changes. The way we communicate has been fundamentally altered by technology, which has brought many opportunities as well as new challenges. These changes are not only happening in our personal lives, but also in our professional lives. In this increasingly digital age, the use of social media has become one of the main tools for companies to interact with customers and build closer relationships. In recent years, there has been a dramatic shift in consumer behavior, as they increasingly turn to the Internet to meet various needs and seek information through expressive social media platforms. In this context, communities have grown, and populations have become more interconnected. Jilbrave, one of Indonesia's leading fashion brands, has leveraged social media, particularly Instagram, to run digital campaigns aimed at enhancing customer engagement. Social media is not only used to introduce new products and promotions but also to create more personal connections with customers. Through this research, it is hoped that various factors influencing the success of digital campaigns in enhancing customer engagement can be identified. The objective is to explain the digital campaign strategies implemented by the Jilbrave brand on Instagram and to assess how effective these digital campaigns are in increasing customer engagement on Instagram. The method used in this study is a mixed method with a sequential explanatory design, which is a quantitative approach supported by qualitative methods. The quantitative approach is conducted through analysis of Instagram social media insights such as likes, comments, and shares, while the qualitative method serves as a supplement to the quantitative data obtained from interviews. After conducting the quantitative analysis, the researcher found that the digital campaign conducted by the Jilbrave brand demonstrated a high engagement rate for the campaign content, with an engagement rate of >1.54%, meaning that in increasing customer engagement through Instagram, it can achieve an average engagement rate that meets the standard. It can be concluded that the digital campaign run by the Jilbrave brand is effective, with the most influential factors being influencer marketing and Key Opinion Leaders (KOLs). |
| URI: | http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/168582 |
| Appears in Collections: | UT - Digital Communication and Media |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| cover_J0301211272_19f9911f4f6b4dacba6f38d2841f6a9e.pdf | Cover | 854.79 kB | Adobe PDF | View/Open |
| fulltext_J0301211272_d939b88519674d178b2986d91553f4ec.pdf Restricted Access | Fulltext | 1.83 MB | Adobe PDF | View/Open |
| lampiran_J0301211272_40b850ee037d4a79bc65957b6f3b6245.pdf Restricted Access | Lampiran | 492.48 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.