Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/165748
Title: Penerapan Perluasan Sistem Kemitraan untuk Meningkatkan Penjualan Susu Formula pada PT Nawa Agna
Other Titles: Implementation of Partnership Expansion Strategy to Increase Formula Milk Sales at PT Nawa Agna
Authors: Manalu, Doni Sahat Tua
ZULVA, RATU ZASKIA DAIMATUL
Issue Date: 2025
Publisher: IPB University
Abstract: PT Nawa Agna merupakan perusahaan yang memproduksi susu formula khusus untuk anak-anak yang mengalami stunting. Sebelumnya, perusahaan ini hanya bermitra dengan satu mitra bisnis, tetapi penjualan menurun selama beberapa bulan terakhir. Situasi ini mendorong perlunya memperluas kemitraan untuk meningkatkan kinerja distribusi dan penjualan. Penelitian ini menganalisis efektivitas kemitraan baru dengan CV Cita Eka Karya, sebuah perusahaan kesehatan yang bertindak sebagai distributor dengan pola keagenan, di mana mitra diberikan hak eksklusif untuk memasarkan produk tanpa terlibat dalam produksi. Analisis menunjukkan peningkatan efisiensi bisnis, dengan R/C Rasio meningkat menjadi 1,80 setelah kemitraan dilaksanakan. Paired Sample T-Test mengungkapkan bahwa nilai t lebih besar dari t tabel dan nilai p kurang dari 0,05, yang mengarah pada penolakan ??0. Hal ini menunjukkan bahwa strategi kemitraan yang diterapkan efektif dalam meningkatkan pendapatan dan mendukung pertumbuhan berkelanjutan PT Nawa Agna.
PT Nawa Agna is a company that produces special formula milk for stunted children. Previously, the company only partnered with one business partner, but sales have declined over the past few months. This situation prompted the need to expand the partnership to improve distribution and sales performance. This study analyzes the effectiveness of the new partnership with CV Cita Eka Karya, a health company that acts as a distributor with an agency pattern, where partners are given exclusive rights to market products without being involved in production. The analysis shows an increase in business efficiency, with the R/C Ratio increasing to 1.80 after the partnership was implemented. The Paired Sample T-Test revealed that the t value was greater than the t table and the p value was less than 0.05, leading to the rejection of ??0. This indicates that the partnership strategy implemented is effective in increasing revenue and supporting the sustainable growth of PT Nawa Agna.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/165748
Appears in Collections:UT - Agribusiness Management

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_J0310211318_66b844daa1d94a008a7c0b062b0c43c2.pdfCover2.1 MBAdobe PDFView/Open
fulltext_J0310211318_6c7b7c834fe64453b817248b97bd6bf8.pdf
  Restricted Access
Fulltext662.06 kBAdobe PDFView/Open
lampiran_J0310211318_0147d0cd62d54354a0c99dc787f4b508.pdf
  Restricted Access
Lampiran3.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.