Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/162578
Title: Riset Pengalaman Pengguna untuk Aplikasi Pendidikan Inklusif Teman Tuli di Perguruan Tinggi
Other Titles: User Experience Research for Deaf Friends Inclusive Education Application in Higher Education
Authors: Ardiansyah, Firman
Adrianto, Hari Agung
Alfian, Raka Irzan
Issue Date: 2025
Publisher: IPB University
Abstract: Penerapan pendidikan inklusif bagi Teman Tuli di perguruan tinggi masih menghadapi berbagai tantangan, terutama dalam menciptakan metode dan lingkungan pembelajaran yang benar-benar inklusif. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi dan menganalisis kebutuhan, perilaku, dan tantangan yang dihadapi oleh Teman Tuli dalam proses pembelajaran di perguruan tinggi. Untuk mencapai tujuan tersebut, penelitian ini mengadaptasi metode Design Thinking dan melibatkan Teman Tuli sebagai partisipan utama melalui wawancara eksploratif dan analisis temuan yang kontekstual. Hasil penelitian berupa serangkaian artefak desain berbasis pengalaman pengguna, antara lain empathy map, customer journey map, user persona, point of view (PoV) statement, dan how might we (HMW) question. Beberapa artefak desain ini berfungsi sebagai panduan strategis dalam merancang prototipe antarmuka aplikasi Deaf Buddy, sebuah aplikasi yang dipersonalisasi bagi Teman Tuli untuk mengakomodasi kebutuhan belajarnya di perkuliahan. Penelitian ini memberikan kontribusi praktis dalam pengembangan solusi teknologi yang inklusif bagi Teman Tuli, serta menjadi dasar bagi proses prototyping dan pengujian lanjutan.
The implementation of inclusive education for Deaf Friends in higher education still faces various challenges, especially in creating truly inclusive learning methods and environments. This study aims to identify and analyze the needs, behaviors, and challenges faced by Teman Tuli in the learning process in higher education. To achieve this goal, this research adapts the Design Thinking method and involves Teman Tuli as the main participant through exploratory interviews and contextual analysis of findings. The research produces a series of user experience-based design artifacts, including an empathy map, customer journey map, user persona, point of view (PoV) statement, and how might we (HMW) question. These design artifacts serve as a strategic guide in developing the interface prototype of the Deaf Buddy, a personalized application tailored to the learning needs of deaf students in university setting. This study offers a practical contribution to the development of inclusive technology solutions and lays the groundwork for subsequent prototyping and usability testing.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/162578
Appears in Collections:UT - Computer Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_G6401211034_f600d80dcbf3498284735efaa97edd9c.pdfCover429.34 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_G6401211034_8db8120936d443a399275c182c0bef01.pdf
  Restricted Access
Fulltext1.6 MBAdobe PDFView/Open
lampiran_G6401211034_51b0ea4ea7504c43904376a6bcd423e9.pdf
  Restricted Access
Lampiran1.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.