Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/159524
Title: Peningkatan Pengetahuan KWT Sekar Asri Dalam Pelabelan dan Pengemasan Produk yang Baik Melalui Penyuluhan dan Fasilitasi
Other Titles: Improving KWT Sekar Asri's Knowledge on Good Product Labelling and Packaging through Extensions and Facilitation
Authors: Dharmawan, Leonard
Pratama, Agief Julio
FAUZI, REZA PERDANA
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: UMKM merupakan satu aspek yang sangat penting dalam pertumbuhan perekonomian Indonesia. KWT Sekar Asri adalah salah satu kelompok pertanian yang mana salah satu kegiatan dari KWT tersebut yaitu melakukan kegiatan ekonomi dengan skala usaha mikro berupa produksi makanan dan minuman. Terdapat permasalahan yang ditemui di KWT Sekar Asri yaitu produk yang dibuat tidak memiliki label atau informasi di dalamnya dan kemasan produk yang digunakan masih kurang sesuai. Solusi dari permasalahan tersebut perlu dilakukan kegiatan penyuluhan terkait pentingnya label dan kemasan produk. KWT Sekar Asri juga berkeinginan untuk menciptakan sebuah produk pertanian yang nantinya bisa dijual di pasaran maka dari itu kegiatan fasilitasi juga perlu dilaksanakan setelah penyuluhan. Tujuan penelitian yaitu untuk mengukur tingkat pengetahuan anggota KWT Sekar Asri tentang label dan kemasan produk yang baik, untuk mengetahui persepsi anggota KWT Sekar Asri terhadap kegiatan penyuluhan yang dilakukan dan mengetahui hasil fasilitasi pembuatan label kemasan produk yang dilakukan. Data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, focus group discussion, pretest dan posttest serta kuesioner. Berdasarkan hasil penelitian pengetahuan awal responden mengenai label dan kemasan yang baik sebelum dilaksanakannya penyuluhan pada tingkatan cukup yaitu pada 70%. Hasil posttest persentase pengetahuan responden berada pada angka 100% artinya tingkatan baik. Responden berpendapat materi penyuluhan menarik, mudah dipahami, bermanfaat dan sesuai dengan kebutuhan kelompok. Sebagian besar responden berpendapat bahwa pemateri menjelaskan materi dengan baik dan jelas, memiliki artikulasi dan tempo yang baik serta mampu mencairkan suasana. Sebagian besar responden juga merasa tertarik untuk menggunakan nama, logo, dan label kemasan produk yang sudah difasilitasi. Hasil fasilitasi menunjukan bahwa responden memilih desain logo pertama dengan nama dagang Serici dan desain label kemasan pertama dengan perubahan latar warna menjadi hijau muda dan tua
MSMEs are a very important aspect in the growth of the Indonesian economy. KWT Sekar Asri is one of the agricultural groups where one of the activities of the KWT is to carry out economic activities on a micro business scale in the form of food and beverage production. There are problems encountered at KWT Sekar Asri, namely that the products made do not have labels or information in them and the product packaging used is still inappropriate. The solution to these problems requires extension activities related to the importance of product labels and packaging. KWT Sekar Asri also wants to create an agricultural product that can later be sold in the market, therefore facilitation activities also need to be carried out after extension. The objectives of the study were to measure the level of knowledge of KWT Sekar Asri members about good product labelling and packaging, to determine the perceptions of KWT Sekar Asri members towards the extension activities carried out and to determine the results of the facilitation of making product packaging labels carried out. Data were collected through observation, interview, focus group discussion, pretest and posttest and questionnaire. Based on the results of the study, the initial knowledge of respondents regarding labels and good packaging before the implementation of extensions was at a sufficient level, namely at 70%. The posttest results showed that the percentage of respondents' knowledge was at 100%, meaning that the level was good. Respondents found the extensions material interesting, easy to understand, useful and in accordance with the needs of the group. Most respondents thought that the speaker explained the material well and clearly, had good articulation and tempo and was able to break the ice. Most respondents were also interested in using the facilitated product names, logos and packaging labels. The results of the facilitation showed that respondents chose the first logo design with the trade name Serici and the first packaging label design with a change in background colour to light and dark green.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/159524
Appears in Collections:UT - Production Technology And Agricultural Community Development

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_J0317201029_20d8063837324dcc96d4e8a59385abc3.pdfCover1.05 MBAdobe PDFView/Open
fulltext_J0317201029_f952a61197c14f7786225c0dcff86ac8.pdf
  Restricted Access
Fulltext3.1 MBAdobe PDFView/Open
lampiran_J0317201029_cab932fe929947348ed3fcef2661c375.pdf
  Restricted Access
Lampiran795.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.