Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/159160
Title: Analisis Kepuasan Pasien BPJS dan Non-BPJS Terhadap Mutu Layanan Poliklinik Rumah Sakit XYZ Menggunakan Model Kano
Other Titles: 
Authors: Cahyadi, Eko Ruddy
Hidayat, Fadhli
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Kesehatan merupakan salah satu sektor yang sangat penting dan tengah mengalami pertumbuhan yang pesat. Hal ini sejalan dengan peningkatan jumlah rumah sakit di Jakarta yang menciptakan persaingan ketat, sehingga manajemen rumah sakit perlu menerapkan strategi yang tepat untuk menghadapi persaingan. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis tingkat kepuasan pasien BPJS dan non- BPJS di Rumah Sakit XYZ berdasarkan analisis ServQual, serta menganalisis atribut kepuasan pasien BPJS dan non-BPJS di Rumah Sakit XYZ berdasarkan model Kano. Penelitian ini menggunakan kuesioner sebagai instrumen utama dalam mengumpulkan data. Data diolah menggunakan analisis deskriptif dan analisis Model Kano dengan software Microsoft Excel 2021 sebagai alat bantu. Penelitian ini menghasilkan kesimpulan bahwa pasien BPJS memiliki tingkat ekspektasi yang lebih rendah dibandingkan dengan pasien non-BPJS. Kategori atribut pada pasien BPJS adalah 15 atribut must-be dan 14 atribut indifferent, sementara kategori atribut pada pasien non-BPJS adalah 27 atribut must-be dan 2 atribut indifferent.
Healthcare is one of the most critical sectors and is currently experiencing rapid growth. This aligns with the increasing number of hospitals in Jakarta, creating intense competition, which requires hospital management to implement effective strategies to face this competition. This study aims to analyze the satisfaction levels of BPJS and non-BPJS patients at XYZ Hospital based on ServQual analysis, as well as to examine the satisfaction attributes of BPJS and non-BPJS patients at XYZ Hospital using the Kano model. The research employs a questionnaire as the primary instrument for data collection. The data were processed using descriptive analysis and Kano Model analysis, with Microsoft Excel 2021 used as a tool. The study concludes that BPJS patients have lower expectations compared to non-BPJS patients. The attribute categories for BPJS patients include 15 must-be attributes and 14 indifferent attributes, while the attribute categories for non-BPJS patients include 27 must-be attributes and 2 indifferent attributes.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/159160
Appears in Collections:UT - Management

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_H2401201137_7024f5fd5f8f4ccba1372c60440ea255.pdfCover277.24 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_H2401201137_e2f14ea78b4d4e8781d6953fd07de0d1.pdf
  Restricted Access
Fulltext959.24 kBAdobe PDFView/Open
lampiran_H2401201137_59b05a408160435e90dd63e066d70103.pdf
  Restricted Access
Lampiran614.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.