Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/157563
Title: Pengembangan Produk Nutrisi AB Mix pada Griya Hijau Hidroponik Kota Bandung
Other Titles: Development of AB Mix Nutrition Products at Griya Hijau Hydroponics Bandung City
Authors: Sadono, Dwi
Salsabila, Marshanda
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Griya Hijau Hidroponik merupakan salah satu praktisi pertanian perkotaan yang ada di Kota Bandung. Salah satu produk yang dimiliki Griya Hijau Hidroponik yaitu Nutrisi AB Mix Premium. Nutrisi AB Mix Premium mengalami penurunan penjualan yang disebabkan oleh kelemahan formula, sehingga hasil tanam menjadi kurang optimal. Hal ini berpengaruh kepada nilai jual sayuran. Tujuan dari penelitian ini yaitu, Merancang tahapan-tahapan pengembangan produk Nutrisi AB Mix menggunakan CPM/PERT, Menyusun model pengembangan produk Nutrisi AB Mix menggunakan Business Model Canvas (BMC), Menganalisis pendapatan dampak pengembangan produk Nutrisi AB Mix menggunakan Analisis finansial. Responden yaitu seluruh anggota grup komunitas hidroponik Kota Bandung berjumlah 34 orang. Hasil penelitian menunjukkan tahapan pengembangan produk Nutrisi AB Mix Titanium disusun secara urut dan harus diselesaikan tepat waktu dengan total perkiraan 63 hari. Pada blok value proposition Nutrisi AB Mix Titanium menjadi lebih irit 40 sampai 50 persen dan dapat mengatasi permasalahan. Analisis finansial dapat meningkatkan pendapatan menjadi Rp6.325.000 per bulan. Peningkatan R/C ratio menjadi 1.71, maka pengembangan ini dikatakan layak.
Griya Hijau Hydroponics is one of the urban farming practitioners in Bandung City. One of the products owned by Griya Hijau Hydroponics is AB Mix Premium Nutrition. AB Mix Premium Nutrition experienced a decline in sales due to weaknesses in the formula, resulting in less than optimal planting results. This affects the selling value of vegetables. The objectives of this research are, Designing the stages of AB Mix Nutrition product development using CPM/PERT, Developing an AB Mix Nutrition product development model using the Business Model Canvas (BMC), Analyzing the income impact of AB Mix Nutrition product development using financial analysis. Respondents were all members of the hydroponic community group in Bandung City totaling 34 people. The research results show that the stages of development of the AB Mix Titanium Nutrition product are arranged sequentially and must be completed on time with an estimated total of 63 days. In the AB Mix Titanium Nutrition value proposition block it becomes 40 to 50 percent more economical and can solve problems. Financial analysis can increase income to IDR 6,325,000 per month. Increasing the R/C ratio to 1.71 means this development is said to be feasible.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/157563
Appears in Collections:UT - Agribusiness Management

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_J1310201027_34a42a3c3baa4e6783e63fd43ff533e3.pdfCover1.05 MBAdobe PDFView/Open
fulltext_J1310201027_3227e3fd392b412b869084d810034fdb.pdf
  Restricted Access
Fulltext2.02 MBAdobe PDFView/Open
lampiran_J1310201027_9449c63331434376b6ac8634f50b762c.pdf
  Restricted Access
Lampiran1.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.