Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/157312
Title: Analisis Pengalaman Pengguna Terkait Pemanfaatan Large Language Model (LLM) untuk Komunitas Pertanian
Other Titles: Analysis of User Experience Related to the use of the Large Language Model (LLM) for the Agricultural Community
Authors: Ardiansyah, Firman
Asfarian, Auzi
Amalia, Afiqah Nur
Issue Date: 2024
Publisher: IPB University
Abstract: Salah satu cara dalam mengatasi tantangan petani dalam mencari informasi secara efisien di internet adalah penggunaan chatbot yang dapat diimplementasi menggunakan Large Language Model (LLM) seperti ChatGPT. Pengalaman yang diberikan LLM dapat memengaruhi pengalaman pengguna yang berkaitan dengan kenyamanan dan kepuasan. Cara untuk menilai sejauh mana peran LLM dalam memberikan pengalaman pengguna yang baik adalah dengan melakukan penelitian menggunakan kuesioner dan wawancara untuk menilai informasi yang diberikan LLM dari aspek kepercayaan, pemahaman, dan gaya komunikasi. Kuesioner dibuat berdasarkan wawancara kepada petani dan penyuluh pertanian serta jawaban dari ChatGPT dan dosen pertanian yang dibagikan kepada 11 petani di Kecamatan Dramaga. Sebanyak 6 responden di antaranya diwawancara untuk menjelaskan hasil kuantitatif. Hasilnya, jawaban dari dosen lebih unggul dalam segala aspek. Meskipun demikian, rata-rata respon positif setiap jawaban LLM bernilai cukup tinggi. Akan tetapi, masih ada beberapa kekurangan informasi dari LLM seperti panjang informasi dan penggunaan kata-kata yang dianggap masih asing oleh responden.
One way to overcome farmers' challenges in finding information efficiently on the internet is using chatbot that can be implemented using Large Language Model (LLM) such as ChatGPT. The experience provided by the LLM can influence the user experience in terms of comfort and satisfaction. The way to assess the extent of the LLM's role in providing a good user experience is to conduct research using questionnaires and interviews to assess the information provided by the LLM in terms of trust, understanding, and communication style. The questionnaire was made based on interviews with farmers and agricultural extension workers, also responses from ChatGPT and agricultural lecturers, and was distributed to 11 farmers in Dramaga District. A total of 6 respondents were interviewed to explain the quantitative results. The results showed that the responses from the lecturers were superior in all aspects. Nevertheless, the average positive response of each LLM response was quite high. However, there were still some shortcomings in the information provided by the LLM, such as the length of information and the use of unfamiliar words for respondents.
URI: http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/157312
Appears in Collections:UT - Computer Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cover_G6401201021_a5dd454a06cd47a6888a5e2765b87c54.pdfCover506.84 kBAdobe PDFView/Open
fulltext_G6401201021_a424d2e47be642ceb19b87b4d854181c.pdf
  Restricted Access
Fulltext1.46 MBAdobe PDFView/Open
lampiran_G6401201021_5652bdb457cf452a8add664c554fe2e8.pdf
  Restricted Access
Lampiran826.04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.